Odkrycia: Dzienniki Lewisa i Clarka

Towarzysz słynnym podróżnikom w odkrywaniu Luizjany!
7 opinii
  • 2 - 4 osoby
  • od 14 lat
  • ok. 60 minut
  • wydanie polskie
W latach 1803-1806 ekspedycja Lewisa i Clarka była pierwszą amerykańską wyprawą, która przemierzyła kontynent północnoamerykański od Missisipi po wybrzeże Pacyfiku i z powrotem. W trakcie tych trzech lat dowódcy wyprawy, Meriwether Lewis i William Clark, wraz z sierżantami Gassem i Ordwayem zapisali wiele stron dzienników podróży, opisując w nich między innymi nowe odkryte rośliny i gatunki zwierząt oraz nanosząc na mapy dotąd nieznane Amerykanom fragmenty kontynentu. Instrukcje Prezydenta Jeffersona – 20 czerwca 1803 r. Celem Waszej misji jest zbadanie rzeki Missouri, jej biegu i połączenia z wodami Oceanu Spokojnego w nadziei na znalezienie możliwie najłatwiejszej i praktycznej drogi wodnej w celu usprawnienia transportu handlowego. Począwszy od ujścia Missouri, należy przeprowadzić pomiary wysokości poziomu wód w różnych punktach rzeki, w szczególności w miejscach, gdzie z rzeką łączą się jej dopływy oraz na jej przełomach, przy wysepkach i innych charakterystycznych miejscach. Bieg rzeki pomiędzy tymi punktami należy zbadać za pomocą kompasu, logu i pomiaru czasu i uzupełnić o bezpośrednią obserwację. Powinno się także pamiętać o poprawkach kompasu i notować je na różnych etapach wyprawy. Szczególnie ważne jest poznanie ludów zamieszkujących tereny, przez które przechodzić będzie ekspedycja, aby zainicjować późniejsze kontakty handlowe. Waszym zadaniem będzie więc jak najdokładniejsze zbadanie, o ile warunki i okoliczności podróży pozwolą, następujących zagadnień: nazw i liczebności napotkanych społeczności; posiadanych przez nie majątków; ich stosunków z innymi plemionami i społecznościami; języka, tradycji i miejsc kultu; codziennych zajęć związanych z rolnictwem, rybołówstwem, polowaniem, wojną, sztuką i innych; sposobów odżywiania się, ubierania i warunków mieszkaniowych; nękających ich chorób i stosowanych na nie lekarstw; moralnych i fizycznych cech, które odróżniają je od znanych nam plemion; praw i obyczajów; produktów, którymi moglibyśmy z nimi handlować. Inne elementy warte uwagi to: rodzaj gleby i ukształtowanie terenu, rozmiar i rodzaj produkcji warzyw, szczególnie gatunków nieznanych Amerykanom; zwierzęta zamieszkujące tamte tereny, szczególnie gatunki nieznane w Stanach Zjednoczonych; produkcja i wydobycie każdego rodzaju, ale w szczególności metali, wapienia, węgla kamiennego i saletr; solanki i wody mineralne, łącznie z pomiarem temperatury tych ostatnich oraz wszelkimi danymi umożliwającymi lepsze ich poznanie; obecność struktur wulkanicznych; klimat, temperatura powietrza, proporcje dni deszczowych, pochmurnych i pogodnych, częstotliwość występowania burz, gradobicia i śniegu, miejsce występowania i grubość pokrywy lodowej, siłę wiatrów w różnych porach roku, czas kwitnienia określonych gatunków roślin, czas przebywania na danym terenie określonych gatunków ptaków, gadów i owadów. W grze wcielasz się w rolę jednego z dowódców ekspedycji: Lewisa, Clarka, Gassa lub Ordwaya. Twoim celem jest zebranie w dzienniku jak największej ilości wiedzy i tym samym dołożenie osobistej cegiełki do rozwoju nauki. W swoim Dzienniku możesz odnotowywać trzy rodzaje danych: Geograficzne - odwzorowujesz obszary, przez które przechodzisz; Biologiczne - odkrywasz nowe gatunki roślin i zwierząt; Etnologiczne - poznajesz nowe plemiona Indian północnoamerykańskich i badasz ich kulturę. W trakcie gry zdobywasz karty Odkryć, które umieszczasz w swoim Dzienniku. Na koniec gry zwycięzcą zostaje gracz o największej liczbie punktów Odkryć. W grze występują trzy metody zdobywania punktów zwycięstwa. Na koniec gry gracz dodaje: punkty widniejące na kartach Odkryć znajdujących się w Dzienniku gracza; punkty za zestawy zwierząt lub roślin różnych gatunków, które gracz opisał w swoim Dzienniku; punkty związane z pozycją w rankingu liczebności tipi, na kartach Odkryć w swoim Dzienniku i kartach Plemion w swojej Strefie Akcji. Tipi reprezentują wiedzę gracza o plemionach Indian północnoamerykańskich zamieszkujących tereny zachodnie. Gracz, który myśli o zwycięstwie, musi zaopatrywać się w coraz to nowe karty Plemion i Odkryć. Rzuty kośćmi determinują Akcje, jakie gracz może wykonać.
Autor:
Cédrick Chaboussit
Ilustracje:
Vincent Dutrait
Wydawca:
Rebel
119,95

Dostępnych 0 sztuk w magazynie wysyłkowym

Pokaż dostępność w sklepie stacjonarnym

w CH Metropolia

Produkt archiwalny: nie będzie dodrukowywany

Możesz otrzymać automatyczne powiadomienie, gdy tylko produkt będzie dostępny. Wystarczy, że wpiszesz poniżej swój adres e-mail.



Opis

W latach 1803-1806 ekspedycja Lewisa i Clarka była pierwszą amerykańską wyprawą, która przemierzyła kontynent północnoamerykański od Missisipi po wybrzeże Pacyfiku i z powrotem. W trakcie tych trzech lat dowódcy wyprawy, Meriwether Lewis i William Clark, wraz z sierżantami Gassem i Ordwayem zapisali wiele stron dzienników podróży, opisując w nich między innymi nowe odkryte rośliny i gatunki zwierząt oraz nanosząc na mapy dotąd nieznane Amerykanom fragmenty kontynentu.

Instrukcje Prezydenta Jeffersona – 20 czerwca 1803 r.

Celem Waszej misji jest zbadanie rzeki Missouri, jej biegu i połączenia z wodami Oceanu Spokojnego w nadziei na znalezienie możliwie najłatwiejszej i praktycznej drogi wodnej w celu usprawnienia transportu handlowego.

Począwszy od ujścia Missouri, należy przeprowadzić pomiary wysokości poziomu wód w różnych punktach rzeki, w szczególności w miejscach, gdzie z rzeką łączą się jej dopływy oraz na jej przełomach, przy wysepkach i innych charakterystycznych miejscach. Bieg rzeki pomiędzy tymi punktami należy zbadać za pomocą kompasu, logu i pomiaru czasu i uzupełnić o bezpośrednią obserwację. Powinno się także pamiętać o poprawkach kompasu i notować je na różnych etapach wyprawy.

Szczególnie ważne jest poznanie ludów zamieszkujących tereny, przez które przechodzić będzie ekspedycja, aby zainicjować późniejsze kontakty handlowe. Waszym zadaniem będzie więc jak najdokładniejsze zbadanie, o ile warunki i okoliczności podróży pozwolą, następujących zagadnień:

  • nazw i liczebności napotkanych społeczności;
  • posiadanych przez nie majątków;
  • ich stosunków z innymi plemionami i społecznościami;
  • języka, tradycji i miejsc kultu;
  • codziennych zajęć związanych z rolnictwem, rybołówstwem, polowaniem, wojną, sztuką i innych;
  • sposobów odżywiania się, ubierania i warunków mieszkaniowych;
  • nękających ich chorób i stosowanych na nie lekarstw;
  • moralnych i fizycznych cech, które odróżniają je od znanych nam plemion;
  • praw i obyczajów;
  • produktów, którymi moglibyśmy z nimi handlować.

Inne elementy warte uwagi to:

  • rodzaj gleby i ukształtowanie terenu, rozmiar i rodzaj produkcji warzyw, szczególnie gatunków nieznanych Amerykanom;
  • zwierzęta zamieszkujące tamte tereny, szczególnie gatunki nieznane w Stanach Zjednoczonych;
  • produkcja i wydobycie każdego rodzaju, ale w szczególności metali, wapienia, węgla kamiennego i saletr;
  • solanki i wody mineralne, łącznie z pomiarem temperatury tych ostatnich oraz wszelkimi danymi umożliwającymi lepsze ich poznanie;
  • obecność struktur wulkanicznych;
  • klimat, temperatura powietrza, proporcje dni deszczowych, pochmurnych i pogodnych, częstotliwość występowania burz, gradobicia i śniegu, miejsce występowania i grubość pokrywy lodowej, siłę wiatrów w różnych porach roku, czas kwitnienia określonych gatunków roślin, czas przebywania na danym terenie określonych gatunków ptaków, gadów i owadów.

W grze wcielasz się w rolę jednego z dowódców ekspedycji: Lewisa, Clarka, Gassa lub Ordwaya. Twoim celem jest zebranie w dzienniku jak największej ilości wiedzy i tym samym dołożenie osobistej cegiełki do rozwoju nauki.

W swoim Dzienniku możesz odnotowywać trzy rodzaje danych:

  • Geograficzne - odwzorowujesz obszary, przez które przechodzisz;
  • Biologiczne - odkrywasz nowe gatunki roślin i zwierząt;
  • Etnologiczne - poznajesz nowe plemiona Indian północnoamerykańskich i badasz ich kulturę.

W trakcie gry zdobywasz karty Odkryć, które umieszczasz w swoim Dzienniku. Na koniec gry zwycięzcą zostaje gracz o największej liczbie punktów Odkryć.

W grze występują trzy metody zdobywania punktów zwycięstwa. Na koniec gry gracz dodaje:

  • punkty widniejące na kartach Odkryć znajdujących się w Dzienniku gracza;
  • punkty za zestawy zwierząt lub roślin różnych gatunków, które gracz opisał w swoim Dzienniku;
  • punkty związane z pozycją w rankingu liczebności tipi, na kartach Odkryć w swoim Dzienniku i kartach Plemion w swojej Strefie Akcji. Tipi reprezentują wiedzę gracza o plemionach Indian północnoamerykańskich zamieszkujących tereny zachodnie.

Gracz, który myśli o zwycięstwie, musi zaopatrywać się w coraz to nowe karty Plemion i Odkryć. Rzuty kośćmi determinują Akcje, jakie gracz może wykonać.

Rozgrywka

Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Podstawowe informacje

Zawartość pudełka:
  • 1 plansza do gry
  • 30 kolorowych kości
  • 55 dwustronnych kart Plemion/Odkryć
  • 4 plansze graczy
  • 1 instrukcja
Waga:
850 g
Instrukcja i inne pliki:
Pasujące koszulki:


Dodatki i akcesoria


Recenzje

4.29
na podstawie 7 ocen

Masz? Grałeś? Używałeś? Oceń Odkrycia: Dzienniki Lewisa i Clarka



Najbardziej przydatne recenzje

Dwarfer

Liczba recenzji: 35

Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Instrukcja- wykonana bardzo dobrze, dużo klimatu, nawiązania historycznego itp. Po prostu czuć tę ekspedycję. Aczkolwiek po przeczytaniu do końca nie wiedziałem wszystkiego co i jak... trochę zła kolejność tłumaczenia zasad i do tego parę niezrozumiałości.

Rozgrywka - póki co nie porywa. Wykonanie swojej tury trwa jakieś 10 sekund i tak na przemian do końca gry czyli aż karty zejdą. Niby akcji/możliwości jest wiele ale i tak wszystko skłania się do eksploracji bądź nawiązania kontaktu z Indianami. Kombinacji na wykonanie tego wiele... ale skutek zawsze taki sam. Ogólnie to jest to typowe zarządzanie kośćmi. Losowość kości czasem potrafi zaboleć ale na szczęście jest akcja zamiany wyniku więc w praktyce nie jest źle... po prostu jesteśmy opóźnieni o jedną turę przez rzut (co nie jest to dużo).

Zakończenie gry- wyczerpanie się kart . Licznie punktów na koniec... katorga. Strasznie duże liczby do liczenia w pamięci. Inne gry mają usprawniony system liczenia punktów, albo notesik albo aplikacja albo żetony albo tor punktów. Natomiast w odkryciach dali nam tylko własną pamięć, zero notesika czy żetonów... a jest to słabe i przy 4 graczach robi się zamieszanie. Kto ma więcej tipi? Oj widzę jakiś remis, no to dzielimy... dobra kto ma ile gatunków z 4 kategorii i sumowanie... do tego wszystkiego teraz dodać punkty za eksploracje. Można łatwo się pomylić i zgubić. Powinien być notesik bez zwątpienia.

Wykonanie- CUUUDO! Więcej takich pięknych gier. Jakość imo też dobra... ala FFG. Co do koszulkowania kart, moim zdaniem nie ma potrzeby. Kart się nie maca na rękach tylko sobie leżą. Szanować to nic im się nie stanie.


REASUMUJĄC: Po grze w takim pudle i za taką cenę oczekiwałem czegoś więcej... nie mówię o komponentach ale o mechanice. Za mało się dzieje. Nie ma myślenia bo ruchy są oczywiste. Interakcji mało. Klimatu i przygody odkrywania niestety w ogóle nie czuć. Kostki reprezentują niby moją załogę, ludzi... oj ciężko było nam sobie to wyobrazić. Ale to może kwestia naszej płytkiej wyobraźni :P

PS: Moja dziewczyna stwierdziła sama, że gra ją nie porwała, a to dziwne bo ona świetnie się bawi przy Carcassonne i Ticket to Ride. Kolejny minus w moim odczuciu. Mimo tego wszystkiego gra na razie zostaje w kolekcji, bo jest śliczna i póki co mam ochotę w nią grać, a to najważniejsze (chęci :) ).


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Doris

Liczba recenzji: 168

Witam,
obydwiema rękami podpisuję się pod wypowiedzią przedmówcy. To nie fair żeby ukrywać możliwe do zdobycia trofea zważywszy że tak szybko znikają te zdobyte czasowe :(. Już się człowiek cieszy że przekroczy zaraz próg i ciach - po punktach bo się akurat przeterminowały :( REBELU - pomóż


Rastula

Liczba recenzji: 66

Strona wizualna chrakterystyczna dla tego wydawcy, czyli bardzo fajna, europejska grafika, nieco komiksowa.

Dużo customowych kostek, które napędzają mechanikę.

Gra dużo lżejsza niż pierwowzór, ale można pokombinować...nawet trzeba.


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:


Wszystkie recenzje



Pytania i odpowiedzi

Masz wątpliwości lub pytanie co do gry?

Zapytaj naszej społeczności.

Zadaj pytanie