Mare Nostrum: Imperia

Nowe, lepsze Mare Nostrum!
    • star
    • star
    • star
    • star
    • star_border
    (2)
  • 2 - 5 osób
  • od 14 lat
  • ok. 120 minut
  • wydanie polskie
"Mare Nostrum jest grą łatwiejszą, bardziej dynamiczną, szybszą i mniej schematyczną niż Civilization" - Bruno Faidutti, autor Maskarady i Cytadeli Mare Nostrum: Imperia to nowa odsłona legendarnej gry planszowej Mare Nostrum, która biła rekordy popularności od czasu swojej premiery w 2003 roku. W nowej edycji wprowadzono zmiany, tak by wyjść na przeciw opiniom graczy. Poprawione zostały zasady, żetony i plansza, a gra zawiera wiele nowych komponentów oraz dodatkowe warunki zwycięstwa. Dzięki tym zmianom gra Mare Nostrum: Empires spodoba się zarówno planszowym weteranom, jak i graczom, którzy dopiero od niedawna bawią się tym wspaniałym hobby. Mare Nostrum: Imperia to strategiczna gra planszowa, w której prowadzisz starożytną cywilizację, by zdominować antyczny świat. Zdobędziesz potęgę i chwałę poprzez poszerzanie granic swojego państwa, rozwój handlu oraz budowę miast, rynków i świątyń. Pozyskasz dla swej sprawy mitycznych bohaterów oraz zbudujesz cuda starożytnego świata, tak by przyćmić swoich sąsiadów. Tylko miej na nich baczenie, gdy zaczną pożądać twoich bogactw… Zostań Cezarem Rzymu i poprowadź jego potężne legiony! Wciel się w Peryklesa, wybitnego greckiego męża stanu i oratora, albo wkrocz na scenę jako Hannibal z Kartaginy, której potęga handlowa nie miała sobie równych. Chyba, że wolisz, tak jak król Hammurabi z Babilonu, stać się twórcą sławnego Kodeksu Praw, bądź - jak Kleopatra z Egiptu - opleść antyczny świat siecią swoich spisków… To od ciebie będzie zależało, jakie strategie rozwoju i osiągnięcia zwycięstwa wybierze twoja cywilizacja: rozwój handlu i budowa cudów antycznego świata, rozwój kultury i budowa Wielkiej Piramidy, stworzenie militarnej potęgi i podbój innych prowincji i imperiów, ogłoszenie politycznej dominacji poprzez zdobycie tytułów Przywódcy Handlowego, Kulturowego oraz Militarnego. Ulepszeniom względem pierwszej edycji gry uległy niemal wszystkie elementy rozgrywki: Warunki zwycięstwa Liczba możliwych dróg do osiągnięcia zwycięstwa została podwojona. Teraz sam wybierzesz swoją strategię wygranej, w zależności od stylu, w jakim lubisz i potrafisz grać! Pytanie tylko, czy inni gracze zdołają cię wyprzedzić, albo powstrzymać… Zasoby i komponenty gry Zmianie uległa plansza, tak by rozgrywka dla poszczególnej liczby graczy była lepiej zbalansowana (także w wariancie dla 2 osób!). Dochody z podatków i towary są przedstawione za pomocą żetonów. Dodano nowy, 13 rodzaj towarów. Liczba i znaczenie budowli (rynki, świątynie, miasta) została zwiększona. Bohaterowie i cuda świata zostali przeniesieni z kart na żetony. Handel System handlu został zaprojektowany na nowo. Jeśli zdominujesz kwestie handlu, będziesz narzucał pozostałym graczom liczbę możliwych wymian za pomocą trzech dwustronnych żetonów o wartościach: “0 albo 5″, “1 albo 2″ i “3 albo 4″. Po wybraniu danego żetonu wróci on do dostępnej puli dopiero po zagraniu pozostałych. Dodano legendarne miasta, które produkują towary znane wyłącznie temu, kto je kontroluje. Dzięki temu będziesz mógł utajnić część zasobów swojej cywilizacji przed przeciwnikami. Budowa Każdy zdobyty bohater i cud świata podnosi koszt zakupu kolejnego o 1 towar. Wyjściowa cena to 6 towarów, zatem 10 bohater/cud świata będzie kosztował aż 10 towarów! Taka zasada ogranicza efekt kuli śnieżnej, pozwalając zarazem na pozyskanie w rozsądnej cenie 2-3 bohaterów i cudów, które będą istotnym wsparciem dla wybranej przez ciebie strategii. Budowa w nowej prowincji twojego imperium będzie możliwa już w turze, w której ją przyłączyłeś. Walka Starcia lądowe i morskie są rozgrywane za pomocą odmiennych kości. Kostka lądowa ma na swoich ściankach wartości 3, 3, 4, 4, 5, 6 a morska 2, 3, 3, 4, 4, 5. Ta zmiana zmniejsza losowość walk i zwiększa wagę decyzji podjętych przed bitwą. Dużo trudniej jest doprowadzić do sytuacji blokady morskiej jednego gracza za pomocą nielicznej floty. W trakcie walki lądowej fortece przyjmują na siebie pierwsze trafienie, co zwiększa ich użyteczność. Dzięki tym zmianom bitwy wygrywają stratedzy, a nie szczęściarze!
Autor:
Serge Laget
Wydawca:
Phalanx Games
29995

store

Dostępnych 0 sztuk w magazynie wysyłkowym
Pokaż dostępność w sklepie stacjonarnym

w CH Metropolia

Wyślemy w ciągu 14 dni


Dostawa (Przesyłka kurierska (UPS)) już od 0 zł.
Sprawdź opcje dostawy


"Mare Nostrum jest grą łatwiejszą, bardziej dynamiczną, szybszą i mniej schematyczną niż Civilization"

Bruno Faidutti, autor Maskarady i Cytadeli

Mare Nostrum: Imperia to nowa odsłona legendarnej gry planszowej Mare Nostrum, która biła rekordy popularności od czasu swojej premiery w 2003 roku.

W nowej edycji wprowadzono zmiany, tak by wyjść na przeciw opiniom graczy. Poprawione zostały zasady, żetony i plansza, a gra zawiera wiele nowych komponentów oraz dodatkowe warunki zwycięstwa. Dzięki tym zmianom gra Mare Nostrum: Empires spodoba się zarówno planszowym weteranom, jak i graczom, którzy dopiero od niedawna bawią się tym wspaniałym hobby.

Mare Nostrum: Imperia to strategiczna gra planszowa, w której prowadzisz starożytną cywilizację, by zdominować antyczny świat. Zdobędziesz potęgę i chwałę poprzez poszerzanie granic swojego państwa, rozwój handlu oraz budowę miast, rynków i świątyń. Pozyskasz dla swej sprawy mitycznych bohaterów oraz zbudujesz cuda starożytnego świata, tak by przyćmić swoich sąsiadów. Tylko miej na nich baczenie, gdy zaczną pożądać twoich bogactw…

Zostań Cezarem Rzymu i poprowadź jego potężne legiony! Wciel się w Peryklesa, wybitnego greckiego męża stanu i oratora, albo wkrocz na scenę jako Hannibal z Kartaginy, której potęga handlowa nie miała sobie równych. Chyba, że wolisz, tak jak król Hammurabi z Babilonu, stać się twórcą sławnego Kodeksu Praw, bądź - jak Kleopatra z Egiptu - opleść antyczny świat siecią swoich spisków…

To od ciebie będzie zależało, jakie strategie rozwoju i osiągnięcia zwycięstwa wybierze twoja cywilizacja:

  • rozwój handlu i budowa cudów antycznego świata,
  • rozwój kultury i budowa Wielkiej Piramidy,
  • stworzenie militarnej potęgi i podbój innych prowincji i imperiów,
  • ogłoszenie politycznej dominacji poprzez zdobycie tytułów Przywódcy Handlowego, Kulturowego oraz Militarnego.

Ulepszeniom względem pierwszej edycji gry uległy niemal wszystkie elementy rozgrywki:

  • Warunki zwycięstwa
    • Liczba możliwych dróg do osiągnięcia zwycięstwa została podwojona. Teraz sam wybierzesz swoją strategię wygranej, w zależności od stylu, w jakim lubisz i potrafisz grać! Pytanie tylko, czy inni gracze zdołają cię wyprzedzić, albo powstrzymać…
  • Zasoby i komponenty gry
    • Zmianie uległa plansza, tak by rozgrywka dla poszczególnej liczby graczy była lepiej zbalansowana (także w wariancie dla 2 osób!). Dochody z podatków i towary są przedstawione za pomocą żetonów. Dodano nowy, 13 rodzaj towarów. Liczba i znaczenie budowli (rynki, świątynie, miasta) została zwiększona. Bohaterowie i cuda świata zostali przeniesieni z kart na żetony.
  • Handel
    • System handlu został zaprojektowany na nowo. Jeśli zdominujesz kwestie handlu, będziesz narzucał pozostałym graczom liczbę możliwych wymian za pomocą trzech dwustronnych żetonów o wartościach: “0 albo 5″, “1 albo 2″ i “3 albo 4″. Po wybraniu danego żetonu wróci on do dostępnej puli dopiero po zagraniu pozostałych. Dodano legendarne miasta, które produkują towary znane wyłącznie temu, kto je kontroluje. Dzięki temu będziesz mógł utajnić część zasobów swojej cywilizacji przed przeciwnikami.
  • Budowa
    • Każdy zdobyty bohater i cud świata podnosi koszt zakupu kolejnego o 1 towar. Wyjściowa cena to 6 towarów, zatem 10 bohater/cud świata będzie kosztował aż 10 towarów! Taka zasada ogranicza efekt kuli śnieżnej, pozwalając zarazem na pozyskanie w rozsądnej cenie 2-3 bohaterów i cudów, które będą istotnym wsparciem dla wybranej przez ciebie strategii. Budowa w nowej prowincji twojego imperium będzie możliwa już w turze, w której ją przyłączyłeś.
  • Walka
    • Starcia lądowe i morskie są rozgrywane za pomocą odmiennych kości. Kostka lądowa ma na swoich ściankach wartości 3, 3, 4, 4, 5, 6 a morska 2, 3, 3, 4, 4, 5. Ta zmiana zmniejsza losowość walk i zwiększa wagę decyzji podjętych przed bitwą. Dużo trudniej jest doprowadzić do sytuacji blokady morskiej jednego gracza za pomocą nielicznej floty. W trakcie walki lądowej fortece przyjmują na siebie pierwsze trafienie, co zwiększa ich użyteczność. Dzięki tym zmianom bitwy wygrywają stratedzy, a nie szczęściarze!

Rozgrywka

Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Podstawowe informacje

Zawartość pudełka:
  • 3 duże, kartonowe plansze do gry
  • 23 kartonowe kafelki
  • 100 kartonowych znaczników
  • 3 kartonowe znaczniki wymiany handlowej
  • 44 kartonowe znaczniki pieniędzy
  • 14 unikatowych kostek
  • 92 znaczniki budowli
  • 5 zestawów graczy (w każdym):
  • 18 plastikowych figurek
  • 7 znaczników kontroli
  • 7 znaczników przywództwa
  • plansza imperium
  • zasłona gracza
  • karta ze skrótem zasad

Dodatki i akcesoria


4.00
na podstawie 2 ocen

Masz? Grałeś? Używałeś? Oceń Mare Nostrum: Imperia


Najbardziej przydatne recenzje

Michal K.

Liczba recenzji: 36

Jeśli zastanawialiście się, co by było, gdyby wszystkie starożytne cywilizacje basenu Morza Śródziemnego nie tylko istniały w tym samym czasie, ale także wszystkie jednocześnie postanowiły owo morze uczynić "własnym" - to ta gra niewątpliwie pomoże Waszej wyobraźni. Pięć potęg sprzed wieków - Rzym, Grecja, Egipt, Babilon i Kartagina - ruszają w zawody o to, które z nich okaże się najwspanialszą cywilizacją.

Mechanika gry jest turowa, co w przypadku militarek (a Mare Nostrum jest nią, i to jeszcze jak!) nie dziwi, ale na uwagę zasługują dwa bardzo ciekawe rozwiązania.
Po pierwsze, mamy aż cztery warunki zwycięstwa, z których wystarczy nam spełnić jeden: możemy wygrać przez zbudowanie super-drogiego cudu (Piramidy), rozsławić swe miano przy pomocy bohaterów lub cudów świata (musimy mieć ogółem pięć / pięcioro - najmowanie kolejnych kosztuje coraz więcej, choć żaden nie dorównuje ceną Piramidom), posiąść 4 legendarne miasta i / lub stolice, albo też osiągnąć dominację w trzech dziedzinach, o które dbanie stanowi lwią część rozgrywki - rozbudowa, handel i podboje. Oczywiście ostatni warunek jest tym trudniejszy, w im więcej gramy osób.
Druga bardzo charakterystyczna cecha "Mare Nostrum" to sposób określania kolejności graczy. W fazach rozbudowy i walki to gracz aktualnie dominujący (posiadający najwięcej miast i świątyń lub odpowiednio jednostek militarnych) wyznacza, kto po kim wykonuje ruch. Jest to bardzo potężny bonus, szczególnie podczas walk - lider nie musi określać całej kolejności na początku fazy, może wskazywać kolejnych graczy, jednego po drugim.

Jak wygląda tura? Najpierw nasze prowincje produkują dobra handlowe - dóbr tych jest 13 rodzajów, plus monety. Zaczynamy zwykle od 4 lub 5. Zakupy, od budynków handlowych czy miast po cuda świata i bohaterów, wymagają albo określonej liczby różnych dóbr, albo tyleż monet. Następnie jest faza handlu - lider określa, ile dóbr każdy wykłada przed sobą i, poczynając od niego, gracze dokonują wymian, biorąc jedno dobro od dowolnego rywala, który z kolei czyni to samo wobec wybranego przez się gracza, aż do wyczerpania ofert. Dobrze przeprowadzona wymiana może nam pozwolić nawet na zwycięstwo (pamiętamy, że do każdego zakupu potrzebujemy _różnych_ dóbr), trzeba tu jednak dodać, że inni gracze również to widzą i mogą nas blokować poprzez pomijanie naszych dóbr w fazie handlu. Mechanika tyleż innowacyjna, co prosta.

Następnie budujemy - od budowli handlowych, zapewniających kolejne dobra naszym prowincjom, przez miasta i świątynie, z których pozyskujemy monety, drugi ważny środek płatniczy, aż po jednostki militarne. W tej fazie możemy też nająć nowych bohaterów lub postawić cud, również na zasadzie zakupu. Cuda i bohaterowie mogą wpływać na naszą pozycję w trzech obszarach gry, ale mogą też "zakrzywiać" standardowe zasady - na przykład, podnosząc naszą skuteczność w bitwach.

Po zadbaniu o infrastrukturę czekają nas ruchy wojsk i zbrojne starcia. Mechanika walki jest banalna - za każdy oddział lub statek rzucamy specjalną kostką sześcienną (kości "lądowe" mają ścianki o liczbie oczek od 3 do 6, a "morskie" - 2 do 5), a sumę wyników dzielimy przez 5 i zaokrąglamy w dół, otrzymując liczbę trafień - tyle swoich oddziałów musi zniszczyć przeciwnik (który, zanim tego dokona, również rzuca za swoją armię). Na uwagę zasługuje tu pomysł fortecy, która według zasad gry jest "niemobilnym oddziałem", nie tylko zapewniającym automatyczne trafienie (zamiast rzutu), ale też negującym jeden sukces przeciwnika.
Jeśli przegramy, nic strasznego - mamy całą następną turę na odbicie prowincji. Możemy jednak mieć pecha, jeżeli okaże się, że lider wyznaczył jego ruch przed nami - wówczas, z początkiem jego fazy, okupowana prowincja zmienia właściciela. Po wygranej walce mamy również kilka innych możliwości - możemy plądrować budynki lub okupować je. W pierwszym przypadku budowla ulega zniszczeniu, a my jednorazowo dostajemy monetę lub dobro, które zapewniała, w drugim - nawet, zanim prowincja jako całość przejdzie w nasze ręce, otrzymujemy z niej dochód.
Piąta i ostatnia faza tury to zmiany na polach liderów - podsumowujemy, ile czego posiadamy (budowli handlowych, miejskich czy jednostek) i zaznaczamy swoją pozycję na odpowiednich torach.

"Mare Nostrum" ma doskonałe, żywe tempo. Nie nudzimy się ani chwili. Można by ją podsumować jednym zdaniem - prostota mechaniki, głębia strategii. Niestety, gra ma bardzo poważny mankament, a mianowicie wykonanie. O ile żetony dóbr i monety są ładne, grube i trwałe, o tyle plastikowe jednostki militarne zdecydowanie nie porywają ani kolorystyką, ani dbałością o kształty, a nawet wprost rażą swoją przeciętnością. Mapa jest zbyt mała - przy grze w 5 osób ma się wrażenie ciasnoty, szczególnie przy dużej ilości wojsk u kilku graczy, a to dość szybko męczy i szczególnie wydawcy dłużej trwających gier winni tego unikać. Można zakupić oddzielnie pakiet plastikowych budowli (przydaje się szczególnie przy 4 lub 5 graczach) i / lub większą mapę, za kolejną niemałą kwotę - ale nie jestem do końca pewien, czy to dobry pomysł na marketing, szczególnie takiego tytułu, który w sklepach osiąga ceny bliskie 300 zł.
Plusem jest za to doskonały podręcznik, w którym wszystko opisane jest tak, jak powinno, z mnóstwem przykładów i ilustracji.

Podsumowując, dla graczy lubiących militarki "wagi średniej" - pozycja obowiązkowa.

Ocena (0 - 5)
Pomysł: 5
Grywalność: 5
Żywotność: 4.5
Zasady: 5
Wykonanie: 3.8

Ogółem: 4.66


Neoptolemos

Liczba recenzji: 301

Bardzo dobra strategia z ciasną planszą, prostymi zasadami i dużą ilością gry nad stołem. Trzeba od początku pilnować przeciwników, bo dróg do zwycięstwa jest sporo i już w 3 turze niepilnowany rywal może nas zaskoczyć. Warto!


Mariusz

Liczba recenzji: 97

Dobry, solidny produkt

gra dotarła błyskawicznie, REBEL jak zwykle na medal. Sama gra dość specyficzna. Kto oczekuje epickich bitwę starożytności, to nie tutaj.raczej gra o rozwoju cywilizacji pomieszana z 7 cudów świata czy jak to się tam nazywa. Gra powinna być raczej tańsza,bez ozdobników plastikowych, wystarczyłyby drewniane znaczniki i byłoby tak samo ok. Może dodatek coś zmienia,szkoda, że niedostępny.





Pytania i odpowiedzi

Masz wątpliwości lub pytanie co do gry?

Zapytaj naszej społeczności.

Zadaj pytanie