Archipelago

Handel na Karaibach
    • star_border
    • star_border
    • star_border
    • star_border
    • star_border
    (0)
  • 2 - 5 osób
  • od 14 lat
  • ok. 90 minut
  • wydanie angielskie
Archipelago to niezwykła gra o negocjacjach, handlu i odkryciach. Uczestnicy rozgrywki kontrolują konkurujące ze sobą europejskie mocarstwa podczas eksploracji archipelagu Karaibów. Odkrywają nowe terytoria, pozyskują rozmaite towary, by wykorzystać je na miescu lub sprzedać w Europie, a także budują targowiska, miasta, świątynie i porty, prowadzą między sobą negocjacje (niekiedy także decydując się na zdradę sojuszników), a wszystko po to, by zrealizować swoje sekretne cele i zdemaskować cele rywali. Wzajemna rywalizacja o Karaiby to jednak nie wszystko. Trzeba także mieć na uwadze tubylców. Jeżeli poczują się uciskani lub zbyt wiele obszarów pozostanie niezajętych może dojść do buntu i ogłoszenia niepodległości. Wówczas stratni będą wszyscy gracze. Archipelago stworzył uznany projektant Christophe Boelinger (znany m.in. z takich hitów jak Earth Reborn czy Dungeon Twister). Tworząc Archipelago za cel postawił sobie opracowanie solidnej eurogry ekonomicznej, ale pozbawionej dwóch typowych cech tego typu produkcji: oderwania mechaniki od przewodniego tematu oraz znikomej interakcji. Zamierzenia twórcy widać już przy pierwszej rozgrywce, w której natychmiast czuje się klimat wielkich odkryć, zaś negocjacje są elementem stale obecnym podczas rywalizacji. Indywidualne cele graczy umieszczone są na kartach, które podzielono na trzy grupy. Każda z nich odpowiada innemu czasowi rozgrywki, dzięki czemu długość partii można dostosować do możliwości i preferencji grupy.
Autor:
Christophe Boelinger
Wydawca:
Ludically
24995

store

Dostępnych 0 sztuk w magazynie wysyłkowym
Pokaż dostępność w sklepie stacjonarnym

w CH Metropolia

Możesz otrzymać automatyczne powiadomienie, gdy tylko produkt będzie dostępny. Wystarczy, że wpiszesz poniżej swój adres e-mail.



Archipelago to niezwykła gra o negocjacjach, handlu i odkryciach.

Uczestnicy rozgrywki kontrolują konkurujące ze sobą europejskie mocarstwa podczas eksploracji archipelagu Karaibów. Odkrywają nowe terytoria, pozyskują rozmaite towary, by wykorzystać je na miescu lub sprzedać w Europie, a także budują targowiska, miasta, świątynie i porty, prowadzą między sobą negocjacje (niekiedy także decydując się na zdradę sojuszników), a wszystko po to, by zrealizować swoje sekretne cele i zdemaskować cele rywali.

Wzajemna rywalizacja o Karaiby to jednak nie wszystko. Trzeba także mieć na uwadze tubylców. Jeżeli poczują się uciskani lub zbyt wiele obszarów pozostanie niezajętych może dojść do buntu i ogłoszenia niepodległości. Wówczas stratni będą wszyscy gracze.

Archipelago stworzył uznany projektant Christophe Boelinger (znany m.in. z takich hitów jak Earth Reborn czy Dungeon Twister). Tworząc Archipelago za cel postawił sobie opracowanie solidnej eurogry ekonomicznej, ale pozbawionej dwóch typowych cech tego typu produkcji: oderwania mechaniki od przewodniego tematu oraz znikomej interakcji.

Zamierzenia twórcy widać już przy pierwszej rozgrywce, w której natychmiast czuje się klimat wielkich odkryć, zaś negocjacje są elementem stale obecnym podczas rywalizacji.

Indywidualne cele graczy umieszczone są na kartach, które podzielono na trzy grupy. Każda z nich odpowiada innemu czasowi rozgrywki, dzięki czemu długość partii można dostosować do możliwości i preferencji grupy.

Rozgrywka

Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Podstawowe informacje

Zawartość pudełka:
  • dwustronne koło akcji
  • 30 kart celów
  • 25 dwustronnych płytek regionów
  • 102 monety w 3 nominałach
  • 48 kart ewolucji
  • 12 kart trendów
  • 82 kostki zasobów w 6 kolorach
  • 5 zestawów po 20 znaczników graczy (5 kolorów, 4 kształty)
  • 5 zasłonek graczy
  • instrukcja
  • 24 żetony odkrywców
  • 13 żetonów miast/świątyń
  • 13 żetonów targów/portów
  • 4 plansze
  • tor punktacji
Pliki do pobrania:

Dodatki i akcesoria


Masz? Grałeś? Używałeś? Oceń Archipelago


Najbardziej przydatne recenzje

Khal

Archipelago jest czymś nowym. To niesamowicie miodna gra nastawiona na dużą rywalizację jak również zmuszająca graczy do współpracy i podejmowania decyzji słusznych dla "ogółu".
Plusy:
- podział indywidualnych celów graczy na trzy grupy dzięki czemu mamy wpływ na długość rozgrywki - rewelacyjny pomysł !!!
- sposób punktacji jest świetnie opracowany - karty trendu oraz punktowanie z kart celów indywidualnych wszystkich graczy - to kolejny nowy dla mnie element który jest wg mnie wyśmienity. Niezwykle dobrze wpływa na różnorodność każdej rozgrywki;
- kolejnym bardzo dobrym elementem gry jest możliwość negocjacji w trakcie wykonywania swoich akcji, rozpatrywania kryzysu bądź ustalaniu co rundę kolejności w jakiej gracze będą wykonywać swoje akcje, jak również możliwość wymiany między sobą surowców, żetonów eksploracji;
- cały mechanizm dotyczący rynków (domowego i eksportowego), rozpatrywania kryzysów, powiązanie tego z poziomem niezadowolenia oraz "surplus workers board" - genialne!!!
- koło akcji, choć pstre i mało przejrzyste to jednak dobrze komponuje się z całością - daje Nam fajne możliwości;
- karty ewolucji są genialne, zwiększają interakcję (głównie negatywną:) między graczami i rewelacyjnie urozmaicają rozgrywkę. Mechanizm zwiększania bądź obniżania ich kosztu oraz opcja discardu jest ekstra.

Minusy:
- z jednej strony fajnie że ktoś próbuje kombinować w temacie dostosowania wypraski do możliwości korzystania z niej w ciągu gry, zamiast posiłkowania się wszelkiego rodzaju organizerami bądź trzymania dużej ilości elementów luzem na stole; jednakże jeśli już podjęło się tego należy to po prostu zrobić dokładnie !!! Pojemnik / wypraska na heksy mapy - jest za mały na ich przetrzymywanie, za wąski u dołu i wchodzi tylko część elementów - absurd;
- instrukcja jest napisana przy użyciu "cięższego" angielskiego jednak po poświęceniu jej odrobiny więcej czasu można ją ogarnąć; jednakże pozostawia kilka wątpliwości które można interpretować na kilka sposobów.
- choć rozegrałem w Archipelago jeszcze niewielką ilość partii to moim zdaniem warunki zwycięstwa i końca gry dla separatysty są o wiele łatwiejsze niż dla pacyfisty (ale to chyba zgodne jest z rzeczywistością :).

Podsumowując: gra jest warta polecenia. Losowość z pewnością kogoś odstraszy jednak moim zdaniem gra jest niesamowicie dobrze zaprojektowana. To krok do przodu w tej kategorii gier.
Gratulacje dla twórców.


Doliwa Karol

Liczba recenzji: 42

Archipelago to ogromne pudło z masą elementów w środku. Znajdziemy w nim dużo drewna, sporo kart i znaczników. Wszystko wydaje się być wykonane na najwyższym poziomie. Dostosowanie wypraski do gry to z jednej strony zaleta, z drugiej wada. Na moim stole podczas gry nie ma miejsca na pudełko - szczególnie tych rozmiarów. Pojemnik na hexy jest niestety źle wykonany, gdyż trzeba je bardzo mocno upchnąć aby wszystkie weszły, co może się wiązać z ich uszkodzeniem. W dodatku jest on na tyle cienki i giętki, że moje jest już całe popękane. Nie mieszczą się także w przeznaczone miejsca żetony eksploracji - wypraska jest zbyt płytka i 3 żetony trzeba umieścić w innym miejscu. Do jakości samych elementów przyczepić się nie można. Fajne ilustracje na kartach, klarowna, kolorowa instrukcja. Bardzo spodobały nam się karty celów zależne od długości rozgrywki a także element kooperacyjny. Co prawda wariant najkrótszy moim zdaniem spisuje się słabo, jednak sam pomysł jest fajny. Największą frajdą z gry jest oczywiście budowanie archipelagu - akcja eksploracji może się udać lub nie. Ogólnie gra jest solidna i dopracowana. Przed nami jeszcze wiele partii zanim poznamy wszystkie jej możliwości.


Alan91

Liczba recenzji: 99

Gra cudowna dla fanów rzeczy cięższych, długich, a przy tym klimatycznych. Archipelago jest wyjątkiem wśród rozkminowych gierek, bo tematyka jest bardzo mocno powiązana z mechaniką, a wszystko bardzo pieczołowicie wyważone. Jest mnóstwo prawidłowości na które trzeba uważać, a różne decyzje innych graczy, karty usprawnień/postaci oraz celów zapewniają wysoką regrywalność. Bardzo polecam.





Pytania i odpowiedzi

Masz wątpliwości lub pytanie co do gry?

Zapytaj naszej społeczności.

Zadaj pytanie