Gra o Tron
Druga edycja gry strategicznej opartej na świetnej serii książek Georga R. R. Martina- 3 - 6 osób
- od 14 lat
- ok. 180 minut
- wydanie polskie
- Autor:
- Christian T. Petersen
- Wydawca:
- Galakta
Dostawa (Przesyłka kurierska DHL)
już od 0 zł.
Sprawdź opcje dostawy
Opis
Zaktualizowane drugie wydanie wprowadza szereg ulepszeń urozmaicając czas spędzony przy tej grze planszowej. Zawiera elementy z poprzednich dodatków, w tym porty, garnizony, karty "Dzikich" i oblężnicze, wprowadzając jednocześnie wiele nowych innowacji. Wygodne ekrany graczy będą ukrywać Twoje czyny przed oczami wścibskich graczy, a nowe karty bitewne poszerzą doświadczenia płynące z prowadzenia wojny. To, wraz z aktualnymi grafikami i zasadami sprawia, że czas nigdy nie był bardziej sprzyjający ku temu, aby zasiąść na żelaznym tronie.
Król Robert Baratheon nie żyje, a siedem księstw popada w chaos. Sześć wielkich rodów Westeros rozpoczyna krwawą wojnę o opustoszały Żelazny Tron:
- Dom Lannisterów
- Stannis Baratheon
- Dom Greyjoy
- Dom Starków
- Dom Tyrell
- Dom Martell
Gdy gromadzą się armie, a wściekłość wisi w powietrzu, zniszczenie księstw jest nieuniknione.
Oparta na bestsellerowej serii "Pieśń Lodu i Ognia" autorstwa George R.R. Martina, Game of Thrones - gra planszowa pozwala graczom przejąć kontrolę nad jednym z z wiekich Domów Westeros i zażądać prawa do Żelaznego Tronu.
Zanurz się w grze pełnej sprytnych intryg, rozważnego rozmieszczania sił i dyplomacji. Zasmakuj Pieśni Lodu i Ognia.
When you play the game of thrones, you win or you die.
There is no middle ground. - Cersei Lannister
Na czym to polega?
Pięciu graczy - pięć rodów. Każdy z nich chce zasiąść na Żelaznym Tronie i władać ziemiami Westeros. Królem zostanie ten, który po 10 turach będzie kontrolował największą liczbę regionów zawierających miasta lub fortece.
Każda tura składa się z 3 faz - fazy zdarzeń, rozkazów i akcji. Najważniejsza z pewnością jest faza rozkazów - tutaj w tajemnicy przed innymi graczami wydaje się swoim jednostkom rozkazy (kładąc przy nich żetony z rozkazami, grzbietem do góry) - wtedy też nawiązuje się sojusze, decyduje się, czy zaufać dotyczasowym sprzymierzeńcom, czy też bardziej opłaci się ich zaatakować.
Faza zdarzeń również dostarcza wielu emocji - może przynieść między innymi Mobilizację (czyli rekrutację wojsk), Atak Dzikich na ziemie Westeros lub Starcie Królów - jeden z bardziej emocjonujących elementów gry.
W czasie Starcia Królów odbywa się licytacja na pozycję w 3 obszarach wpływów:
- Żelazny Tron (decyduje o kolejności graczy w czasie gry)
- Lennictwa - decyduje o wygrywaniu remisów w czasie bitew
- Dwór Królewski - reprezentuje siatkę szpiegowską danego Rodu, a w efekcie - siłę rozkazów, jakie można wydawać.
Im bliżej 10 tury, tym więcej sojuszy się rozpada, tym częściej wbijane są noże w plecy. Cóż... gdy gra idzie o taką stawkę, należy spodziewać się po przeciwnikach litości lub skrupułów.
Nagrody zebrane przez grę:
- Zwycięzca Najlepsza Gra Planszowa Roku "Best Boardgame of the Year Origins 2004"
- Zwycięzca "Gamers's Choice Award Origins 2004 "
Rozgrywka
Podstawowe informacje
- Zawartość pudełka:
- 1 plansza
- 138 plastikowych jednostek
- 42 karty Rodów
- 30 kart Westeros
- 9 kart Dzikich
- 24 karty Losów Bitwy
- 6 zasłonek
- 90 żetonów Rozkazów
- 120 żetonów Władzy
- 18 żetonów Wpływów
- 6 żetonów Zaopatrzenia
- 14 żetonów Wojsk Neutralnych
- 6 żetonów Zwycięstwa
- 6 żetonów Garnizonów
- 1 żeton Żelaznego Tronu
- 1 żeton Ostrza z Valyriańskiej Stali
- 1 żeton Kruka Posłańca
- 1 znacznik rundy
- 1 żeton Dzikich
- 1 nakładka na tor Królewskiego Dworu
- 1 instrukcja
- Waga:
- 1,8 kg
- Kod producenta:
- PL-VA65
- Pasujące koszulki:
Dodatki i akcesoria
Recenzje
Masz? Grałeś? Używałeś? Oceń Gra o Tron
Najbardziej przydatne recenzje
Dobry, solidny produkt
Bardzo fajna gra strategiczna. Niestety w wersji podstawowej rozgrywka ma sens dopiero przy 5 osobach. Dodatkowo możliwa jest sytuacja (choć dość rzadka) w której niektóre rody skazane zostają praktycznie na wymarcie poprzez brak możliwości mobilizacji wojsk (brak możliwości zagrania specjalnych rozkazów i nie pojawienie się karty "Mobilizacja"). Poza tym karty rodów sprawiają że rozwój sytuacji jest dość przewidywalny jeśli nie korzysta sie z opcji losów bitwy. Mimo powyższych wad gra jest dość ciekawa i wymaga wręcz geopolitycznego myślenia od graczy. Często należy zostawić kogoś w spokoju tylko po to żeby zajął się konkurencją i w odpowiednim momencie dokonać nagłej ofensywy która rozstrzyga o zwycięstwie. Gra jest również wyjątkowo przyjazna dla nowych graczy. Podstawowe rozstawienie daje każdemu ok. 2 tur spokojnej ekspansji pozwalającej na zapoznanie się z zasadami gry. Do tego elementy zaczerpnięte z książek urozmaicają rozgrywkę, ale nie uniemożliwiają gry osobom niezapoznanym z twórczością G.R.R. Martina. W ich wypadku będzie to średniowieczna gra strategiczna w której zamiast gołębi pocztowych używa się kruków:). Niewątpliwą zaleta jest tez wykonanie. Ilustracje są znakomite a figurki, choć schematyczne, pozostają czytelne i wyjątkowo odporne na uszkodzenia.
Oceniam ten produkt na 4,5 dla wytrawnych graczy bądź fanów "Pieśni lodu i Ognia" i na 4 dla całej reszty.
Oddzielając cały klimat "Starcia Królów" (do którego grze najbliżej), gra jest ładnie wykonaną, solidną grą strategiczną, ze standardowymi jednostkami, niezłą mechaniką i bardzo dobrze zaprojektowaną mapą, z elementami licytacji i dynamicznym zawieraniem sojuszy, czyniąc z niej takie trochę większe "Cyclades". Dodając do tego fakt, że starcie rozgrywa się w Westeros, sterujesz jednym z wielkich rodów, używasz książkowych bohaterów, zażarcie licytujesz się z innymi o wpływy, regularnie zdradzasz i jesteś zdradzany - bardzo szybko poczujesz się częścią tego świata, o ile go znasz (najlepiej z książek).
Z zalet: jakość wydania FFG, rozsądna mechanika gry, ciekawa i trzymająca w napięciu faza rozkazów, szybko zmieniające się sojusze, wszechobecny klimat. Do tego bardzo dobrze zaplanowana mapa, wymuszająca konflikty z sąsiadami i posiadająca strategiczne obszary z których można kontrolować inne kluczowe punkty, co pozwala błysnąć osobom ze zmysłem strategicznym. Fajna mechanika wpływu ilości zaopatrzenia na ilość i rozmiar Twoich armii, która z opóźnionym zapłonem potrafi zmusić Cię do zmniejszenia stanów osobowych. Również wachlarz rozkazów, choć na pierwszy rzut oka skromny, po paru turach okazuje się bogaty: atak, obrona i umacnianie wpływów to standardy, ale rajd i wsparcie to klucze do zwycięstwa: rajdem można zatrzymać wrogie rozkazy (o ile trafnie przewidzisz który przeciwnik co i gdzie zaplanował) a wsparciem możesz nie tylko zaplanować swoje ataki i obrony, ale i wziąć udział w walce dwóch innych graczy, toczącej się na przyległym terytorium, i wspomóc tego, którego zwycięstwo jest aktualnie dla Ciebie korzystniejsze, ewentualnie wbić nóż w plecy temu, którego aktualnie chciałbyś widzieć na dnie. Tory licytacji wpływów też są bardzo dobrym pomysłem, pozwalają rywalizować np. Starkom i Martellom, do czego, z uwagi na startowe pozycje na mapie, raczej nie dojdzie w inny sposób. I największa zaleta tej gry: wszystko w niej działa, nie ma elementu który nie pasowałby do klimatu, każdy jeden element go umacnia zamiast podkopywać i nie ma w tej grze elementu wadliwego mechanicznie. Nie grałem w pierwszą edycję tej gry, ale gdybym tego nie wiedział, to po tych cechach powiedziałbym ze stuprocentową pewnością że jest to edycja poprawiona.
Z wad: żaden element tej gry nie jest prawdziwie innowacyjny, więc gracze lubiący planszowe strategie szybko odniosą wrażenie że to wszystko już gdzieś wcześniej widzieli. Zasad jest, wbrew pozorom, sporo i zdarzają się niuanse których instrukcja do końca nie rozstrzyga. Wszechobecna atmosfera rywalizacji dla mnie jest zaletą, ale wpisuję ją tutaj bo dla części mojej grupy jest, niestety, wadą, i choć bardzo tematyczna, nie wszystkim przypadnie do gustu. Gra nie działa dobrze na trzech graczy, sprowadzając się wtedy do odpowiedzi na pytanie: do kogo dołączy się Stark, a jej rezultat wisi wyłącznie na tej decyzji. W późniejszych turach, przy dużej liczbie jednostek, na stole robi się niezły pieprznik, z ogarnięciem którego niektórzy mają spore problemy. Z uwagi na ilość żetonów, od razu z grą warto zamówić 6 deck box-ów (biały, czarny, żółty, pomarańczowy, czerwony i zielony ;-) i podzielić je kolorami, żeby na stole nie robił się dodatkowy burdel.
Ogólnie, polecam tę grę wytrawnym graczom, fanom G.G.R. Martin'a i grupom, którym brakuje klimatycznej gry konkurencyjnej w języku polskim. Nie polecam jej rodzinom z młodszymi dziećmi, niedzielnym graczom i ludziom którzy słabo znoszą intrygi, zdrady i mają tendencję do mieszania emocji z realnego życia i emocji ze świata gry. Przed podjęciem decyzji o zakupie rozważ jeszcze długi czas jej trwania (4 godziny jak obszył) i liczbę graczy w Twojej grupie (czterech to minimum, najlepiej sześciu, co oczywiście wydłuża grę). Ja, będąc i graczem, i fanem, i osobą której brakowało w kolekcji klimatycznej gry konkurencyjnej trafiłem z "Grą o Tron" w, powiedzmy, dziewiątkę.
Jak dla mnie ideał :)
Nie jest prawdą, że to gra tylko dla fanów serii- planszówka jest naprawdę dobra i osobiście ją uwielbiam mimo to, że książek ani serialu nigdy nie tknąłem i nie tknę. Jest świetnie wykonana, straszliwie grywalna, zasady nie są najtrudniejsze do opanowania. Jeśli chodzi o wady, to z pewnością należy do nich fakt, że potrzeba maksymalnej liczby graczy by grało się naprawdę dobrze.
Wszystkie recenzje
Recenzje na innych portalach
- FAQ do Gry o Tron
- Recenzja w Rebel Times #54
- Wideorecenzja w serwisie Boardgames Factory
- Wprowadzenie do gry
- Videocast: Gry planszowe u Wookiego.
- Game Troll TV - Gra o Tron
- Recenzja w serwisie Poltergeist
- Recenzja na blogu Not free enought...
- Wrażenia z pierwszej rozgrywki na blogu PowerMilka
- Mapa dla pięciu graczy w serwisie BoardGameGeek
- Recenzja na blogu Niedzielni Gracze
- Instrukcja do Gry po polsku (druga edycja) na stronie wydawcy
- Porównanie tytułów z Gry o Tron na blogu Ja Ty Gry
- Recenzja na blogu PowerMilka
- Baza Recenzji portalu graRPG.pl
- Wideorecenzja w serwisie Youtube na kanale Starlit Citadel (ang.)
- Recenzja w serwisie Miejsce Mocy
- Recenzja w serwisie Boardtime
- Recenzja w serwisie Gexe
- Recenzja w serwisie grarpg
- Strategie i porady na blogu Plansznoobki
- Wideorecenzja w serwisie Youtube na Kanale The Bottled Imp. (ang.)
- Recenzja w serwisie Przystanek Planszówka
- Recenzja w serwisie The Fellowship of the Board
- Recenzja na blogu Gramy o Tron
- Recenzja w serwisie Strategie.net
- Tłumaczenie zasad w serwisie youtube na kanale Kamil Wolski
- Tłumaczenie zasad w serwisie Youtube na kanale Kamil Wolski
- Recenzja w Rebel Times 01
- Recenzja w Rebel Times 54
- Recenzja w serwisie RPG.net (ang.)
- Wideorecenzja w serwisie YouTube na kanale The Dice Tower (Santi) (ang.)
- Recenzja na blogu Angry BoardGamer
- Tłumaczenie zasad na oficjalnej stronie wydawnictwa Galakta
- Tłumaczenie zasad w serwisie YouTube na kanale WydawnictwoGalakta
- Recenzja na blogu UraburaGames
- Wideorecenzja w serwisie YouTube na kanale Board to Death Reviews (ang.)
Pytania i odpowiedzi
Dzień dobry, czy posiadają państwo informacje na temat tego czy gra wróci do sprzedaży bądź będzie jakaś nowa edycja?
~ Jakub 12.02.2023 13:19
Myślę, że wydawca może znać odpowiedź.
~ Bzyqu 07.07.2023 10:57
Jeśli podoba Ci się ten produkt, polecamy również
Robisz zakupy pierwszy raz?