Posia - recenzje

Bardzo lubię dolinę kupców i niejako traktuje "Dolinę kupców 2" jak dodatek. Tym nie mniej jako, że jest to samodzielna gra trudno mi wyobrazić sobie sensowną rozgrywkę opartą wyłącznie na 2 części. Dlaczego? Niektóre z "ras" dodatkowych kart wprowadzają do gry zbyt dużo chaosu, lub ich akcje są upierdliwe nawet dla ich wykonawców. Leniwce i Fenki odradzam zdecydowanie pierwszy zbyt trudny do ogarnięcia (zwłaszcza na 4 osoby) z akcjami do wykonania w następnej turze, a fenki wprowadzają skrajny chaos w grze (chyba, że ktoś tak lubi). Krokodyle wprowadzają ciekawą negatywną interakcje... i uważam, że są ok... o ile nie ma w grze szopów (albo / albo), chociaż szopy mi się trochę bardziej podobają. Dziobaki mają bardzo podobne działania do wiewiórek, więc jeśli wybierasz 1 z ras odrzuć drugą (w dziobakach się czasem rzuca kością). Tchórze są dość dobre do zarządzania ręką, rynkiem i talią... z elementem losowości (całkiem spoko). Sowy są chyba najmocniejszą z nowych ras, zwłaszcza w początkowym etapie gry pozwalają szybko pozbyć się rupieci i dobierać same potrzebne karty. Są jeszcze bobry z kolejnego mini dodatku... oparte na planowaniu kolejnego ruchu, słabe przy 4 osobach ale myślę, że mają potencjał przy 2-3 (można przetestować). Natomiast Leniwce i Fenki zdecydowanie nie polecam. Mój ulubiony i chyba najlepiej zbalansowany pakiet kart dla 4 osób teraz to: Kameleony, Szopy / Krokodyle, Wiewiórki / Dziobaki, Papugi, Sowy / Pandy. Podsumowując 2 część słabsza od 1 części i jak nie masz pierwszej części, nie kupuj drugiej. Jak masz.. i ci się podoba, to możesz rozbudować opcje gry o kilka z ras dostępnych w Dolinie Kupców 2.


Ta gra będzie jednym z głównych kandydatów na zaawansowaną grę roku, zwłaszcza jak wyjdzie po polsku (w tym roku).
Ktoś nieźle musiał nagłówkować by wymyślić coś takiego. Rewelacyjne połączenie cięższego tytułu o budowaniu wielkiej polityki, z mnogością interakcji ponad stołem, ukrytymi tożsamościami. Gra na 4 godziny podczas której ciągle się tak dużo dzieje, że ani przez chwilę się nie dłuży... i praktycznie cały czas w grę zaangażowani muszą być wszyscy gracze... więc nie ma problemów z postojami myślicieli, lub długim czekaniem na swoją turę.
Koniecznie trzeba grać w komplecie 6 osób.
6/5 Rewelacyjny cięższy tytuł, w który gra się nad wyraz lekko!!


Jak dla mnie ideał :)

Jestem po pierwszej rozgrywce w ten dodatek i muszę przyznać, że wymiata. Jest to, czego się spodziewałem. Jeszcze więcej możliwości, więcej interakcji, więcej strzelania i zamieszania... czyli dobrej zabawy, do tego aż do 8 osób. Wyjątkowo podeszła mi gra szeryfem... bo wtedy też toczy się w pewnym sensie gra nad stołem pomiędzy stróżem prawa a bandytami :)
Polecam jednak dodatek dla ekipy, która już zagrała w podstawkę i poprzedni dodatek. Lepiej wprowadzać rozszerzenia po kolei, bo dla nowego niezaawansowanego gracze ilość wiedzy do przekazania może być za duża.
Poza szeryfem i więźniami wprowadzono też kilka innych pomysłów i udoskonaleń.... zabawa jest przednia. Fajnie że każdy z elementów rozszerzeń jest modularny, więc można ustalić zawsze które rozszerzenia używamy dla danej rozgrywki.


Bardzo dobra, mała gabarytowo gra na 4 osoby... dla mnie odkrycie targów gier w Gdańsku... cytadela mi się nie nie podobała, list miłosny był za prosty... Maskarada była średnia... a ten tytuł mimo wielu podobieństw z poprzednikami... bardzo się spodobał wszystkim. Nie testowałem inne warianty niż na 4 graczy, ale w tym wariancie bardzo polecam. Szczególnie podoba mi się, to że zwycięstwo nie jest do końca przesądzone i do końca nie wiadomo kto wygra... na końcu losy gry mogą się bardzo odwrócić... nie ma w tym jednak przypadku, tylko kwestia dobrej taktyki, a nawet dyplomacji 9/10


To jest bardzo dobra gra. Dziwne, że wcześniej nikt w Polsce nie pomyślał by ją wydać. Zasady bardzo proste, niski próg wejścia, a zabawy sporo, zwłaszcza jak gracze wczują się w swoje role. Nie jest to wprawdzie epicka gra blefu na poziomie "One night Uiltimate Werewolf", czy "Avalon - the resistance", ale polecałbym spróbować tą gre z właśnie ludźmi, których konieczność mocnego blefowania werbalnego przerasta... tu blef jest delikatniejszy. Często wszystko się sprowadza do tego... kto najdłużej zachowa "zimną krew", a kto najlepiej wyczuje moment na wycofanie się. Oczywiście zalecam granie w komplecie.
Strzelaliśmy się z ludźmi różnego pokroju... koledzy, babcia, wnuczek ciocia. Wszyscy się dobrze bawili, nie ma spiny :)


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Jak dla mnie ideał :)

Ta gra zasługuję na zdecydowanie lepszą promocję, bo jest re-we-la-cyj-na!! Bez względu na towarzystwo ... wszyscy się przy tym bawili wybornie. Polecam!


Dobry, solidny produkt

Trudno mi ocenić tą gre, bo z jednej strony duży potencjał, wiele dobrych pomysłów, rewelacyjny patent z kartami rozdroży, genialne wykonanie i super klimat... z drugiej strony... jest pare niedoróbek, które mam nadzieje zostaną poprawione w dodatku. Ponad to instrukcja w niektórych miejscach niejasna. np.
- co gdy skończą się towary w którejś z lokacji (np w spożywczym), a my ciągle potrzebujemy np jedzenia z kart zagrożeń, przy 4-5 graczach to jest pewniak.
- czy towary zużyte dla spełnienia warunków kart zagrożeń trafiają potem na śmietnik? (jeśli tak to przy większej liczbie graczy nie da się zapanować nad śmieciami).
- motyw zdrajcy również powinien zostać nieco dopracowany, to trochę bez sensu, że jak ktoś zostaje wykryty i wydalony z kolonii, musi wziąć sobie karte zupełnie nowych celów i od nowa zacząć je zbierać, nawet jeśli to 1 tura przed końcem gry. Rola zdrajcy powinna być bardziej elastyczna i dać większe pole do działania jak i do blefu... podobnie jak w Battlestar Galactica.
Fajnie też jakby tożsamości (również zdrajcy zaczęły być odkrywane z czasem), a np skompletowanie jakiegoś celu indywidualnego przed wykonaniem zadania grupy dawałoby Ci jakieś benefity zwiększające Twoje możliwości również na tle dalszej pomocy drużynie... bez tego nie wiadomo do końca po co to zbieractwo.
- czy mam obowiązek zawsze przyjmować ocalałych, gdy trafię na ich kartę, czy też mogę zignorować taką kartę? (inaczej liczba darmozjadów jest nie do ogarnięcia).
- z tą kostką też powinna być jakaś dodatkowa forma bronienia się przed sytuacją gdy ktoś wchodzi do lokacji z ludźmi i zabija go zombie... bo tak, można skończyć fajnie się zapowiadającą gre ... nagle w 10 sekund.
- karty zagrożeń powinny wprowadzić coś ciekawszego niż za każdym razem przeszukiwanie magazynów za towarem z danej kategorii
Reasumując świetna gra!! ... mega potencjał, ale czekam na mam nadzieje dobry dodatek, wtedy będzie 5/5


Bardzo dobry dodatek, wprowadza fajne nowości, ale nie robi zupełnej rewolucji. Rzemieślnicy są bardzo mocni... może nie są przegięci, ale są baaardzo mocni ... przy grze 4 osobowej jeden z graczy szedł niemal wyłącznie w rzemieślników i artefaktów... i mimo super combosów u innych graczy... wygrał.


Bardzo dobra gra 5/5

Spodziewałem się, że to będzie dobry tytuł, ale nie aż tak...

+ Nowatorska gra logiczna, unikalna mechanika
+ świetnie wykonana, zarówno grafiki, jak i drewno
+ bardzo wiele kombinacji wyboru drogi do zwycięstwa.
+ Fajnie skalowalna... gra się super zarówno 2, 3 jak i w 4 osoby. Przy grze 2 osobowej masz największy wpływ na to co się dzieje, ale przy innych wariantach nie jest źle... jest przecież świetne narzędzie jakim jest licytacja.
+ zasady można szybko opanować

Ta gra jest świetna i minusy to jedynie szukanie minusów...

- gra ma niby fabułę, którą jednak trudno wyczuć, bardziej czuje się klimat gry przez jej elementy (opowieści 1001 nocy), niż fabułę, bo ruchy wykonywane przez graczy mają się nijak do "walki o wpływy wśród plemion w drodze do korony sułtana"
- z racji wielu opcji wyboru, może wystąpić paraliż decyzyjny, trudny zwłaszcza przy 4 graczach (co może znacznie przedłużyć gre)... więc trzeba się dyscyplinować, lub np wprowadzić klepsydrę.

Polecam też dodatek: The Artisans of Naqala. Fajnie urozmaica gre... ale nie robi rewolucji... w sam raz.


Kolibergfx: w innych grach powtarzane są schematy, ale to co robiłeś w poprzednich turach ma wpływ na kolejne... możesz np zdobyć jakieś łupy które pomagają ci w dalszej części gry, realizujesz jakieś zadania, które rozszerzają możliwości twojej postaci, dają doświadczenie przydatne w dalszej grze, jest jakaś ciągłość fabuły, przygody, a przede wszystkim są jakieś nowe wyzwania i wydarzenia (i tego bym oczekiwał po takim tytule)...... a tu po prostu 5 razy to samo... Ponad to nasuwa się pytanie czemu w takim razie nie raz, albo nie 10 razy?
Najmniejszy lub największy zgarnia, co też głównie wynika z rozłożenia kart, bo np. jedynki każdy zgarnia od razu... pare kart coś tam zmienia, ale to się po prostu nudzi z czasem przy większej ekipie, może przy dwóch-trzech graczach jest trochę więcej możliwości kontroli... w wiekszej grupie chaos.


To jest b. dobra. w swojej kategorii.. gra dla analityków, obserwatorów, planistów. Ciekawa mechanika, bardzo ładna grafika, jednakże trochę brak fabuły i emocji w grze. Imprezówka to to nie jest, ale dobra nie za ciężka gra, dla analitycznych umysłów. Czas rozgrywki 40 minut przy 4 graczach. 5/5 w swojej kategorii, niezbyt cięzka, w miare szybka gra ekonomiczna.


Wiem, że nie będę tu oryginalny, ale to jest bardzo dobra gra logiczna dla 2 osób, z bardzo szerokim zakresem przewidywania ruchów swoich i przeciwnika, każda zagrywka inna! Jedyny słaby punkt gry to brak fabuły, ale trudno by było wplątać inną fabułę w taką mechanikę. Ocena 5/5


Czekamy na polskie wydanie!!!


Ta gra to jest udoskonalona Agricola. Jeśli grałeś w Agricole i ci się podobało, to Kawerna spodoba ci się tym bardziej. Jeśli nie grałeś w Agricole i chcesz ją kupić... lepiej kup Kawerne... dużo kwestii zostało ulepszonych w stosunku do Agricoli, jest jeszcze szerszy wachlarz akcji ... no i poza rolnictwem zajmujemy się też powiększaniem domostwa jaskiniowego. Pierwsza rozgrywka w tę gre w liczbie 4 osób zajęła nam.... 5 godzin!! Oczywiście za drugim razem pójdzie szybciej nieco, bo już znamy bardziej gre, ale ostrzegam, że trzeba mieć bardzo dużo czasu )i bardzo duży stół) jeśli grasz 1 raz i chcecie się jeszcze nauczyć tej gry. Nie zmienia to faktu że to było bardzo fajne 5 godzin, miło się patrzy na rosnącą krasnaludzką osade.

Ocena 5/5 bardzo dobra gra, ale tylko dla osób otwartych na nieco dłuższe i trochę cięższe gry.
Warto zagrać pierwszą gre we 2jke, bo 4 graczy uczących się kawerny równocześnie z instrukcji i internetu to niełatwe zadanie.


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Nudna gra. Jeśli nie jesteś początkujący i grałeś już w przynajmniej kilka dobrych pozycji, z fabułą, emocjami i decyzjami mającymi wpływ na gre ... to nic tu nie znajdziesz.
Losowość do kwadratu, powtarzalność (cała gra to robienie 5 razy tego samego, to co osiągnąłeś w poprzedniej turze nie ma wpływu na kolejną), bardzo ograniczone pole strategii decyzyjnej, nuda Jedynie grafiki się bronią.


Od ponad roku mam angielską wersje tej gry. Jeśli mam 5 osób to idzie niemal obowiązkowo na stół. Gra, która podoba się wszystkim, dużo interakcji i świetna zabawa. Polecam w pełnym składzie 5 osób, przy 4 osobach ewentualnie też można, przy 3 graczach lepiej inna gra. Przy odpowiednim składzie tu się dzieje dużo gry poza grą :) Aplikacja na androida też obowiązkowa, szybko przeliczy punkty i dowiesz się kto wygrał, ale do mierzenia czasu już niepotrzebna, każda ekipa się sama w tym dyscyplinuje według swojego uznania.


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Narobiłem sobie smaka na tą gre widząc przedtem jak wysoko jest w rankingu BGG, myśle jednak że z czasem ta pozycja spadnie. Grałem w tą grę kilka razy... przyjemna gra imprezowa (jest fun od minimum 6 osób), tym nie mniej nie ma w niej emocji porównywalnych z innymi szlagierami imprez... ot taka tam zabawa intelektualna na 2-3 partyjki. Gra jest dość szybka, do 15 minut. Dobry zapychacz czasu jak się czeka na kogoś do innej gry potem... ale hit imprezy to to nie jest. Klimat tajniaków, szpiegów wogóle nie wyczuwalny... całość jest wyłącznie ukierunkowana na skojarzenia. Dodam jeszcze, że nieliczne grafiki w tej grze są poniżej przeciętnej. Za to z całą pewnością plus za pomysł.
Polecam zwłaszcza fanom podobnych gier opartych na skojarzeniach jak np. Dixit, lub na imprezach dla analityków - intelektualistów, gdzie emocje są zbędne.
Dla mnie 4/5


Świetna, kieszonkowa, mała gra, która skrywa w sobie dużą moc gry logicznej... polecam od razu grać w wariant najbardziej zaawansowany, bo nie jest on specjalnie skomplikowany. Duża regrywalność.
W swojej kategorii 5/5


Jak dla mnie ideał :)

Tak, jak Colt Express potrafił co chwilę zaskakiwać nagłą zmiana sytuacji i pokrzyżowaniem planów.. to z dodatkiem będzie tych sytuacji 3 razy więcej... dużo więcej neutralnych pocisków i strzałów / uderzeń do kogoś kogo się nie planowało. Pojawiły się również nowe warianty zdobywania hajsu oraz nowe warianty dobierania dodatkowych kart w postaci manierek whiskey.. Więc można jakos dać rade nawet przy multum nabojów w talii.
Jeśli lubiłeś kllimat podstawki i jej trochę imprezowy charakter (nieprzewidywalność sytuacji, śmiechy) to tutaj znajdziesz tego jeszcze więcej... polecam!


Jak dla mnie ideał :)

Przyznam, że podchodziłem sceptycznie do gry, ale po 2 partiach bardzo mi się spodobała... właściwie spodobała się wszystkim.... nawet tym, którym w grę nie szło. Fajna odmiana... coś innego, oryginalnego ... szansa na popis dla inżynierskich umysłów.
Bardzo dobra gra imprezowa... do tego dość szybka... na ok 20 minut... często ludzie chcą zacząć ponownie.
Świetna na imprezę .. od 4 do 9 graczy. Daje szanse poznać się i zintegrować w grupce gdzie ludzie się jeszcze za dobrze nie znają. Polecam!