Michał - recenzje

Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Kiedy w pierwszych latach XXI wieku zaczynałem swoją przygodę z RPG, byłem raczej w drużynie MiM niż Magazynu Portal, aż do samego końca. Dlatego z chęcią zasiadłem do lektury tej książki, mając nadzieję na kompendium najlepszych tekstów z tego periodyku.
Na pierwszy rzut oka książka wyglada wspaniale: bardzo przyjemny materiał okładki, solidne szycie, piękny papier i znana z podstawowej linii podręczników ZC 7. edycji stylizacja na postarzane strony ładnie komponującą się z treścią. Jednak objętość broszury, bo nie mogę inaczej nazwać tych 120 stron tekstu, strasznie odstaje od wykonania, co mocno wpływa na stosunek jakości do ceny. Gdyby zebrać ze trzy tomy wydane w ten sposób, z pewnością czytałoby się to przyjemniej i ładniej wyglądałoby to na półce. Klasyczny przerost formy nad treścią, co widać patrząc na promocje w różnych sklepach internetowych na tę pozycję. Myślę że wydane jak almanachy MG w miękkiej okładce za połowę ceny sprzedawałyby się znacznie lepiej.
Kontynuując odnośnie formy, zarówno osoba odpowiedzialna za skład, jak i redakcję powinny zrezygnować z honorarium, bo to co dopuszczalne w darmowych materiałach w internecie, nie powinno mieć miejsca w płatnej pozycji. Brak porządnej korekty, kiepski układ tekstu, niepotrzebne puste strony, ilustracje z fragmentami oryginalnego tekstu... do tego błędy w tekstach (oryginalnych tekstów chyba nikt przed publikacją nie czytał, w komentarzach sporo błędów), niezrozumiałe, przynajmniej dla mnie skróty i nieintuicyjne piktogramy, których jest za dużo (czy nie lepiej byłoby zrezygnować z osobnych symboli do tekstów dla graczy i MG na rzecz podzielenia tego na osobne rozdziały? a jeszcze lepiej, jakby wydać je w różnych tomach? po co graczowi książka, której 1/3 nie powinien czytać, bo jest wyłącznie dla MG?), są słabo powiązane z informacją którą przenoszą, dublują swoje funkcje, a cześć jest strasznie rzadko wykorzystywana.
Same artykuły też pozostawiają wiele do życzenia, wręcz jestem zadowolony, że nie wydawałem cieżko zarobionych złotówek na ten magazyn. Teksty zestarzały się, bo przez 20 lat mocno zmienili się gracze RPG i ich styl grania. Ale mam wrażenie, że nie skorzystałbym z tych rad również 20 lat temu, bo albo nie wnosiły one nic nowego do mojego stylu prowadzenia, albo są tak jednowymiarowe i naiwne, że wstyd by mi było je stosować. Zresztą, najczęściej wykorzystywanym piktogramem jest „kontrowersje”, co nie świadczy dobrze o publikowanych tekstach.
Jednym słowem, komu bym polecił tę książkę? Nikomu. To lektura dla Zeda, Wojtka i Skały, i innych dzisiejszych 30-40 latków, którzy czytali te artykuły w Magazynie Portal i chcą poczuć nostalgię za początkiem swoich erpegowych karier. Młodym czytelnikom, zaczynającym grać i prowadzić RPG nie polecam. Chyba że chcą poczytać antyporady, ewentualnie mieć coś ładnego do postawienia na półce obok Graj twardo czy innej Jesiennej gawędy.


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Lubię wspierać niszowe polskie produkcje, bo dzięki temu mało znane wydawnictwo może wydać coś, co obróci rynek RPG o 180°. Do tej pozycji zachęcił mnie opis mechaniki pozwalającej rozgrywać sesje w klimacie space opery wspartej nadnaturalną mocą, o czym ze szczegółami piszę na końcu.
Za 40 złotych dostajemy 64 strony opisujące dość prostą mechanikę, setting, kilka postaci, bedtiariusz, powiedziałbym że całkiem sporo. Niestety jakość nie zachwyca. Za 10 zł więcej to samo wydawnictwo oferowało (teraz trudno dostępny) podręcznik do polskiej wersji FATE Core, z dużo lepszą mechaniką (z której opisywany system kiepsko czerpie), więcej stron, więcej możliwości, w twardej okładce.
Pięć lat temu, kiedy na polskim rynku można było najwyżej upolować takie systemy jak Adventurers!, FU, czy WBiNZ, z pewnością poleciłbym ten system. Teraz od czasu kampanii ZC od BlackMonk i tyłu ciekawych, pięknie wydanych (chociaż droższych) podręczników, o lepszych mechanikach... nie widzę grupy docelowej dla tej gry. W podobnej cenie GRAmel wydaje (na razie - jest sierpień 2020 - wszystkie w przedsprzedaży, może się okazać, że jednak nie ujrzą światła dziennego) kilka ciekawszych, bardziej dopracowanych podręczników na mechanice PbtA (w tych klimatach Strzelaj i Łup z darmową pełną wersją PDF). Na jesień zapowiadany jest Obcy RPG od Galakty (znacznie jednak droższy), nawet Black Monk wydali lepszy i tańszy produkt: Mothership, w sam raz dla kogoś, kto zaczyna dopiero granie i nie wie, czy mu taka rozrywka podejdzie.
Na koniec największe rozczarowanie: tytułowy Efekt Mocy wydaje się być wciśnięty na siłę, w ogóle nie jest zakorzeniony w mechanice, korzystanie z niego jest mało intuicyjne i sprawia więcej problemów niż frajdy. Dobrym podsumowaniem jest końcowy rozdział Od autora, w którym autor powołuje się na teorię GNS, czym pokazuje, że nie ma pojęcia o co w niej chodzi...
W dawnej rebelowej skali 2/5. Na szynach.


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Woreczków strunowych wszystkich rozmiarów nigdy za wiele. Duże, solidne woreczki idealne do organizacji mniejszych elementów gry (sam używam ich do rozdzielenia zestawów elementów dla poszczególnych rodów w Grze o tron). Musiszmieć każdego gracza planszówkowego.


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Woreczków strunowych wszystkich rozmiarów nigdy za wiele. To chyba najbardziej uniwersalny rozmiar spośród dostępnych w sklepie, idealnie nadają się do segregacji dużej ilości małych elementów. Musiszmieć każdego gracza planszówkowego.


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Kostki są przesympatyczne, bardzo fajnie prezentują się w większej ilości przy wielokrotnych rzutach lub w specyficznych mechanikach. Kupione głównie do systemu Kiedy rozum śpi, ale świetnie sprawdzają się na wszelkich innych sesjach wymagających dużo k6 oraz jako counterki. Czarne oczka na białym tle są w pełni czytelne.


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Bardzo przyjemna gra do rozegrania w większym gronie. Wymusza mnóstwo zarówno pozytywnej (fasolki trzeba wymieniać), jak i negatywnej (każdy dąży do maksymalizacji indywidualnego zysku) interakcji. Karty są wytrzymałe, śmiało można używać bez koszulek, grafiki bardzo sympatyczne. Doskonały przerywnik między poważniejszymi tytułami.


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Bardzo fajne, wytrzymałe i proste (powiedziałbym nawet - surowe) pudełko na różnej maści talie. Doskonale sprawdza się do wszelkiego typu ccg, jak i na zakoszulkowane Resistance czy Zombiaki, które przestały mieścić się do oryginalnego pudełka. Solidna jakość w rozsądnej cenie.


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Bardzo fajne, wytrzymałe i proste (powiedziałbym nawet - surowe) pudełko na różnej maści talie. Doskonale sprawdza się do wszelkiego typu ccg, jak i na zakoszulkowane Resistance czy Zombiaki, które przestały mieścić się do oryginalnego pudełka. Solidna jakość w rozsądnej cenie.
Pudełko jest raczej mleczno-przeźroczyste, co nie jest wadą, ale warto mieć tego świadomość.


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Bardzo fajne, wytrzymałe i proste (powiedziałbym nawet - surowe) pudełko na różnej maści talie. Doskonale sprawdza się do wszelkiego typu ccg, jak i na zakoszulkowane Resistance czy Zombiaki, które przestały mieścić się do oryginalnego pudełka. Solidna jakość w rozsądnej cenie.


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Zwykłe proste koszulki. Podstawowa ochrona dla kart w rozmiarze ccg. W zupełności wystarcza przy casualowym graniu, ale przy intensywnej eksploatacji mogą być niewystarczające. Z minusów rzeczywiście trochę luzów na kartach, ale zarówno gra, jak i tasowanie przebiegają bez zarzutów. Prawie nie pogrubiają talii (chociaż Zombiaki i Resistance nie mieszczą się do pudełka). W tej cenie produkt godny polecenia.


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Ciekawy przerywnik, zwłaszcza że temat gier kooperacyjnych rzadko gości na moim stole (wyjątek to Yggdrasil, w który ani razu nie udało nam się wygrać, ale próbujemy :>). Proste zasady i przyjemna formuła sprawia, że łatwo namówić na nią osoby nieplanszówkowe. Z drugiej strony nie ustrzegła się częstego w grach tego typu problemu Przywódcy podejmującego Jedyną Słuszną Decyzję (o czym pisał Trzewik w swoim felietonie, liczę że Robinson może go ominąć), a z biegiem czasu (z upływem wody) można z pół planszy całkiem wyeliminować jako niepotrzebne. Czekam na chętnych na rozegranie poziomu legendarnego i inne kształty startowe wyspy.
Z minusów zwróciłbym uwagę na figurki i, w konsekwencji, cenę. Myślę że gra nie straciłaby nic, jeśli w kartonowym pudełku za 50 zł znaleźć jedynie karty i kafle wyspy, ewentualnie pionki (zwykłe, proste, plastikowe pionki, tak różne od figurek żywiołów...), co przyciągnęłoby znacznie więcej casualowych graczy. A tak muszą oni mieć kupla planszówkowca, który im zasponsoruje rozrywkę :>


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Jak dla mnie ideał :)

Idealna. Tyle można powiedzieć o tej grze :) Świetnie wyważona interakcja i doskonała mechanika wymiany surowców. Do tego fantastyczny klimat jednej z najlepszych polskich gier nie tylko rpg. Chociaż czasami niektórym frakcjom ciężko jest zastartować, to jednak zmusza do większego wysiłku intelektualnego na początku gry. Piękna. Wydana po prostu wspaniale, drewniane znaczniki do spółki z tekturowymi znacznikami i solidnymi kartami... po prostu zachęca do grania. W stosunku do 51. stanu interakcja dodała pazura, mimo że grana w towarzystwie nieznającym poprzedniej edycji nie zamieniła się w krwawą jatkę, ataki często po prostu się nie opłacają. Brakuje może tylko naklejek do poprzedniej edycji z Zasięgiem Obronnym, ale to już marudzenie :> Idealna :)


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Kolejna porcja przerażających historii, tym razem (podobno) autentycznych, za to w metalowym pudełku. Co do autentyczności nie będę się spierał, choć przyznam, że wiele z nich w tej czy innej formie obiło się o moje uszy... co niestety może nieco popsuć zabawę (gdy trzy na pięć osób po wysłuchaniu historii przypomina sobie, że gdzieś o niej słyszało). Odnoszę też wrażenie, że albo autorzy, albo tłumacz wrzucili sobie nieco na luz, bo opisy bywają skąpe i czasem sformułowane zbyt enigmatycznie aby coś konkretnego z nich wywnioskować. Co jednak nie przeszkadza cieszyć się z odkrywania kolejnych Czarnych historii.


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

W porządku, bez rewelacji

Po solidnej Operacji Wotan, rewelacyjnym Lyonesse i inspirującym W pustyni i w puszczy dostajemy najcieńszy (dosłownie i w przenośni) dodatek, bynajmniej nie "nadzwyczajny". Z jednej strony przemyślenia twórców systemu w rok po oddaniu w ręce graczy podstawki, z drugiej nieco chaotyczny zbiór porad i zasad które nie pasują nigdzie indziej. Mamy kilka porad dla graczy jak stworzyć nietuzinkową postać (jakby w podstawce było ich za mało), sporo materiałów dla MG lubujących się w intrygach politycznych (ku uciesze graczy prowadzących wszelkiej maści szpiegów i rozpaczy pozostałych), worek mięsa zawierający nowe atuty i gadżety (w tym zestawy dla "kolekcjonerów") oraz kilku NPCów i organizacji (głównie dla zaawansowanych graczy). Do tego poprawiona, w stosunku do tej z podręcznika głównego, karta postaci (dla korzystających z dobrodziejstw ksera zamiast drukarki) i 5 stron reklam...
Zdecydowana większość materiałów powinna pojawić się (niechby za jakąś drobną opłatą) w internecie (co swoją droga wydawnictwo ostatnio uskutecznia na oficjalnej stronie gry).
Dodatek dla MG sumiennie zbierającego kolekcję, wielbicieli szczegółowo nakreślonej polityki (jak dla mnie świat traci trochę na "otwartości", ale nie każdy musi korzystać z przedstawionych zasad) i mocno zaawansowanych graczy którzy utracili nieco inwencji. Sam po kilku miesiącach korzystałem z niego dwa razy (gracz wybrał dziedzictwo i sięgałem po propozycje osiągnięć).


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Jak dla mnie ideał :)

Kupiłem Atari Go, żebym mógł pograć w go wszędzie tam, gdzie nie mogę zabrać dużego gobanu 19x19, a także żeby łatwo wprowadzić w zasady osoby nie znające tej szlachetnej rozrywki.
Wykonanie zestawu jest pierwszej klasy, plansza jest solidna a kamienie prezentują się wyśmienicie.
Zestaw jest tak ładny, że szybko kupiłem drugi na prezent.


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Duże rozszerzenie podstawowej wersji gry i duża porcja śmiechu w czasie rozgrywki :)
Dodatek zdecydowanie lepszy od Kości... zawiera dużo nowych kart balansujących rozgrywkę. Tylko ciągle nie ma klasy barda :>
Karty wykonane ładnie, polska wersja na bardzo wysokim poziomie.


Dobry, solidny produkt

Niewielka książka, którą bez problemu można zabrać w podróż, dla każdego, kto poznał zasady gry w Go, rozegrał kilkanaście partii i chce podciągnąć swoje umiejętności. Bardzo przyjemnie się czyta, autor dokładnie omawia podstawowe koncepcje Go, wzbogacając liczne przykłady anegdotami ze swojego życia.
Polecam jako drugi podręcznik np. po Kraszku.