Piotr - recenzje

Jak dla mnie ideał :)

Podręcznik przyszedł zaledwie cztery dni temu, a już zaoszczędził mi jakieś 4 godziny pracy. Zawiera NPC na każdą okazję, gotowych do wprowadzenia w scenariusz. Łatwo można też modyfikować bohaterów niezależnych do aktualnych potrzeb. Oszczędza dużo czasu GMowi, a to dla mnie wyznacznik świetnego narzędzia. Jeśli tworzysz własne scenariusze, musisz mieć to na półce. Jeśli nawet opierasz się na oficjalnych przygodach, też możesz rozważyć kupno tego w dalszej kolejności, gdyż czasem trzeba improwizować - wówczas statystyki kapitana straży masz na wyciągnięcie ręki.


Jak dla mnie ideał :)

Napiszę to, co przy poprzednich setach pionków - za tę cenę, taka ilość potworów, to rewelacyjna oferta.


Dobry, solidny produkt

Bardzo dobrze wykonana mapa dwustronna, przedstawiająca obmurowany zajazd. Z jednej strony mapa posiada zadaszenie, z drugiej widok pomieszczeń. Wykorzystam już na najbliższej sesji jako ważną lokację, prawdopodobnie trafi na stół nie raz jako mapa starcia. Można też wykorzystać osobno każde z pomieszczeń jako mapę pokoju w zajeździe lub sali jadalnej. Pokryta błyszczącą powłoką, podobnie jak inne mapy Paizo. Uważam jednak, że jest trochę za droga, to jednak jedna mapa! Gdy jednak zastanowię się dłużej, wykorzystam ją pewnie wiele razy, a koszty tej jakości wydruku A2 są pewnie spore, więc może i ta cena jest uzasadniona?


Dobry, solidny produkt

Bazowa dwustronna mapa okazała się niewystarczająca (gramy raczej długie sesje), te pozwolą mi się lepiej zorganizować na sesję. Trochę drogo, ale cóż, nie żałuję zakupu, bo przydadzą się na dłuuuuugi czas.


Dobry, solidny produkt

Gruba tektura pokryta błyszczącym nadrukiem. Pozwoli to zaoszczędzić dużo czasu bez potrzeby przygotowywania mapek dla losowych spotkań lub takich, gdzie otoczenie nie jest bardzo istotne. Zawierają mało detali, przez co można wykorzystywać je często, ale jeśli będziecie chcieli zrobić mapkę dla jakiegoś istotnego spotkania, raczej się nie nadadzą. Ten zestaw chyba będę wykorzystywał najrzadziej, aczkolwiek można z niego zrobić różnego rodzaju obozowiska, cyrkowe czy obóz uchodźców, więc może zmienię zdanie.


Dobry, solidny produkt

Gruba tektura pokryta błyszczącym nadrukiem. Pozwoli to zaoszczędzić dużo czasu bez potrzeby przygotowywania mapek dla losowych spotkań lub takich, gdzie otoczenie nie jest bardzo istotne. Zawierają mało detali, przez co można wykorzystywać je często, ale jeśli będziecie chcieli zrobić mapkę dla jakiegoś istotnego spotkania, raczej się nie nadadzą. Można z tego przygotować dużo zestawów ruin, łącząc po cztery elementy.


Dobry, solidny produkt

Gruba tektura pokryta błyszczącym nadrukiem. Pozwoli to zaoszczędzić dużo czasu bez potrzeby przygotowywania mapek dla losowych spotkań lub takich, gdzie otoczenie nie jest bardzo istotne. Zawierają mało detali, przez co można wykorzystywać je często, ale jeśli będziecie chcieli zrobić mapkę dla jakiegoś istotnego spotkania, raczej się nie nadadzą.


Jak dla mnie ideał :)

Jestem Mistrzem Gry z długoletnim stażem, więc podszedłem do tego podręcznika z lekką nutą arogancji, na zasadzie "nic nowego się tu nie dowiem". Błąd. Podręcznik zawierał wiele ciekawych porad dla Mistrza Gry. Paizo nie traktuje swoich graczy jak WoTC, sprzedając im masę trywialnych lub wręcz kiepskich porad. Nie chcę zaczynać flejma, lubię DnD, po prostu uważam, że WoTC stworzył podręcznik MG dla wszystkich przedziałów wiekowych, przez co traci on na jakości. Paizo zaś uznało chyba, że ktoś, kto sięgnie po ten podręcznik, szuka czegoś więcej. Najlepszy poradnik dla MG, jaki widziałem. Zawiera naprawdę mądre porady, a nie szkodzące rozgrywce, jakie można spotkać np. w poradnikach I. Trzewiczka lub Johna Wicka.


Dobry, solidny produkt

Ocenę wystawiam po niemal roku użytkowania - pudełko mnie nie zawiodło, połączenie solidności z lekkością. Wieczko mocne jak nowe.


Dobry, solidny produkt

Teoretycznie prosty scenariusz, ale jeśli grasz drużyną hardych wojów, dla których nie straszna czereda trolli, ten scenariusz może dać im w kość i to jest właśnie jego zaletą - zmusza do myślenia. Karty nie są specjalnie dobre jak dla mnie, ale mamy tu Pieśń Podróży, dobrą dla mieszanych decków oraz Gildora z ciekawą zdolnością, który dobrze wpasować może się w pewne taktyki.


Jak dla mnie ideał :)

O scenariuszu nie ma się co rozpisywać, ale karty są tu wyjątkowo dobre - Dain Żelazna Stopa oraz Posłaniec z Mirkwood jako dwa przykłady. Jeden z lepszych dodatków.


Dobry, solidny produkt

Jak na mój gust, zbyt wiele w tym scenariuszu zależy od szczęścia, ale ma to swój urok. Grając we dwójkę, rozgrywka wydała nam się trywialna i mało podnosząca ciśnienie, ale za jednym razem potrafiła nam dać do wiwatu i musieliśmy się spinać. Tak czy siak, warto kupić dla kart.


Dobry, solidny produkt

Dodatek, jak to w przypadku LOTR, trzyma poziom. Graficznie jak zwykle 5/5. Jeśli idzie o scenariusz, to nie porywa, ale zawiera kilka kart bardzo ważnych dla rozgrywki. Jeśli lubisz grać hobbitami, jest tu Szybki Węzeł.


W porządku, bez rewelacji

Gra jest dobra, ale dla mnie jednak trochę przekomplikowana. Zdecydowanie nie dla zwolenników prostszej rozrywki. Jeśli ktoś lubi grać przy piwku i na luzie, moim zdaniem to nie dla niego, bo trzeba ciągle skupiać się na rozgrywce i ogarniać dużo rzeczy na raz. Na pewno znajdzie wielu fanów, bo zasady, pomijając wadzącą mi złożoność, są bardzo dobrze zrobione i przetestowane.


Dobry, solidny produkt

Jeśli nawet nie prowadzisz RotR lub zmieniasz większość scenariusza, jak w moim przypadku, warto zainwestować - unikatowe figurki niedostępne w innych zestawach, a poza tym dużo (15) figurek goblinów, a takich nigdy za wiele.


Dobry, solidny produkt

Za 150 zł otrzymujemy ponad 300 figurek, które będzie można wykorzystywać wielokrotnie, nie tylko do Pathfindera. Mam już ponad 1000 "pawnsów" od Paizo i od kiedy kupiłem pierwszy box, nie wyobrażam sobie gry bez tych figurek. Mocne, odkształcają się tylko na dole po wsunięciu w podstawkę, ale to odkształcenie jest niewidoczne, gdy figurka jest w podstawce.


Jak dla mnie ideał :)

Konieczny zakup dla każdego, kto chce poszerzyć możliwości budowy postaci - dużo atutów, ciekawe klasy, ale wszystko bez zbytniego komplikowania. Rezygnacja z klas prestiżowych wyszła Pathfinderowi na dobre - mamy bardzo rozbudowane drzewo rozwoju postaci bez konieczności wybierania spośród multum, często kuriozalnych, prestiżówek. Dobierając archetyp, traity i atuty możemy stworzyć bohatera, jakiego chcemy. Wydanie jak to u Paizo - rewelacyjne.


Dobry, solidny produkt

Bardzo przydatna rzecz. Zanim kupiłem, używałem "combat trackera" własnego wyrobu, zwykłej kartki A4 z kolumnami. Tutaj można łatwo śledzić inicjatywę i zapisywać, w której rundzie kończy się jakie zaklęcie. Rozmiar A4, magnetyczne znaczniki trzymają się bardzo dobrze, już nie zgubisz się w walce. Combat pad pozwoli mistrzowi podziemi skupić się na tym, co najważniejsze.


Dobry, solidny produkt

Ciężko mi wystawić ocenę temu dodatkowi. Z jednej strony bardzo dopakowuje krasnoludy i ciekawie prezentuje wytrwałość i upór tej rasy, z drugiej strony odnoszę wrażenie, że przejście Morii drużyną niezłożoną z krasnoludów to naprawdę zbyt ciężka przeprawa, dlatego uważam to za lekki minus - mamy dodatkowe scenariusze, które jednak bez decku krasnoludzkiego potrafiłyby przyprawić o frustrację Dalajlamę. Jeśli ktoś lubi wyzwania i budowanie decków, pewnie mu się to spodoba.

Bawiłem się przednio, zwłaszcza Ucieczka z Morii dała sporo frajdy, kiedy tuż przed wydostaniem się na powierzchnię wylosowaliśmy kartę "Zawał" :) Naprawdę czuć klimat odosobnienia i beznadziei w podziemiach, to się wyjątkowo twórcom dodatku udało.


Wyjątkowo kupiłem poza rebel.pl (okazja się trafiła), ale zrecenzuję, bo warto. To jeden z lepszych dodatków do PF, zawiera multum opcji rozbudowujących postać pod kątem jej historii, co przekłada się na dodatkowe zdolności (traity), np. jeśli bohater wychowywał się w biedzie na prowincji, będzie miał premię +1 do Survivalu i traktował Survival jako umiejętność klasową, bohater wychowany w świątyni otrzyma premie do wiedzy etc. Zawsze sam lubiłem nagradzać bohaterów zdolnościami wypływającymi z historii ich postaci, ten dodatek robi to za mnie w usystematyzowany sposób. Dalsze rozdziały zawierają m.in. mechanikę zarządzania majątkiem, miastami, stawiania budowli i ich wpływu na gospodarkę/społeczność. Wątpię, abym dotarł kiedyś do takiego etapu kampanii, za mało na to mam czasu, ale podręcznik podaje bardzo ciekawe rozwiązania. Gorąco polecam.