Jak dla mnie ideał :)
Świetna zabawa dla całej rodziny - wesołe grafiki przypadają do gustu zarówno dzieciom jak i dorosłym - nawet jeśli niespecjalnie przepada się za japońską kuchnią.
Mechanika faktycznie przypomina bardzo tę z "7 cudów świata" - wybór karty i przekazywanie pozostałych kolejnemu graczowi - sama rozgrywka jest jednakże znacznie prostsza i nie wymaga za dużo myślenia - a daje nie mniej frajdy.
Wada pudełka - jeśli zapakujemy karty w koszulki to niestety się nie zmieszczą - trzeba wyrzucić wypraskę i wcisnąć np kawałek kartonu, żeby rozdzielić pudełko na dwie przegródki - wtedy karty zmieszczą się idealnie.
Do gry dostałem karty promocyjne: "Sos sojowy" - nie wiem czy to norma do każdego zamówienia (bo nie ma informacji na stronie) - ale można bez tego mini-dodatku spokojnie przeżyć (to tylko 4 dodatkowe, takie same karty, nie wnoszące nic specjalnie ciekawego do gry).
Instrukcja nie jest jakaś super przejrzysta - szczególnie jeśli chodzi o użycie Wasabi i Pałeczek - na szczęście forum boardgamegeek.com służy pomocą (trzy rzeczy, ktore tam weryfikowaliśmy to, źe nie można zagrać Wasabi na już położone Nigiri, że nie musimy w następnej kolejce po Wasabi zagrać Nigiri, oraz że użycie Pałeczek (kiedy mówimy "Sushi Go!"), pozwala na zagranie również pary Wasabi+Nigiri. Z tego co widać na forum bgg, polska instrukcja przygotowana przez Rebel i tak jest lepsza i łatwiejsza w interpretacji niż oryginalna (w której jest więcej niejasności).
Polecam - sympatyczna, szybka rozgrywka dla calej rodziny. I wielkie podziękowania dla firmy Rebel, ktora sprawnie i szybko wymieniła mi uszkodzone karty, jakie przypadkiem trafiły się w moim pudełku!
W porządku, bez rewelacji
Gra jest specyficzna... Z jednej strony wymaga taktycznego myślenia i planowania - z drugiej praktycznie nie budzi żadnych emocji. Karty są ładne - układanie ich sprawia trochę przyjemności, ale w praktyce niestety często wieje nudą.
Gra wymaga dużo miejsca, mimo iż pozbawiona jest planszy - można zapomnieć o zagraniu w nią w pociągu, a cztery osoby przy jednym stole średniej wiekości będą się niestety cisnąć.
Przygotowanie rozgrywki też jest trochę uciążliwe, ze względu na konieczność usunięcia z talii kilku gatunków drzew, w zależności od liczby graczy - co jak się można domyślić wymaga później sporo tasowania (a to z kolei nie jest jakieś super przyjemne jeśli karty włoży się w koszulki - a żal tego nie robić, bo szkoda je zniszczyć). Duży plus dla producenta, że w pudełku jest wystarczająco miejsca by trzymać w nim karty nawet w grubych koszulkach.
Zasady są stosunkowo proste, chociaż trochę miesza reguła innego liczenia punktów w zależności od posiadania przez przeciwników kart z konkretnymi numerami w "naszym gatunku". Nie jest to bardzo skomplikowane, ale trochę utrudnia wytłumaczenie zasad nowemu graczowi.
Jeśli macie ochotę na relaksującą grę a'la kilkuosobowy pasjans, która najbardziej kojarzy mi się zasadami z 6. bierze, lub Red7 - to możliwe, że bardziej przypadnie Wam do gustu, niż mojej rodzinie i znajomym.
Jak dla mnie ideał :)
Znakomity dodatek do świetnej gry imprezowej. Nowe karty wprowadzają spore urozmaicenie i więcej możliwości taktycznych (możliwość odwrócenia kierunku gry, przeskoczenia graczy, czy przestawiania kart na szczycie stosu).
Pudełko może trochę przerazić swymi gabarytami ze względu na dodatkowy gadżet: "Kołnierz wstydu", który skutecznie uczy graczy pilnowania kierunku - chociaż jego wielkość zmusza do trzymania go oddzielnie od reszy gry. Na szczęście nie jest on obowiązkowy w rozgrywce - więc same karty można spokojnie zabrać ze sobą w teren.
Zdecydowanie doradzam ubranie kart w koszulki, w tej grze operuje się nimi naprawdę dużo i łatwo je zdewastować (dotyczy to rzecz jasna też kart podstawki). Niestety karty w koszulkach (przynajmniej tych premium) nie mieszczą sie w oryginalnym pudełku podstawki - ale można wyjąć z podstawki wypraskę i dokleić/złożyć kawałek kartonu na dnie pudełka, żeby rozdzielić go mniej więcej na dwie polowy - a wtedy wszystkie karty (postawka+dodatek), mieszczą się w nim w koszulkach idealnie i jeszcze zostaje miejce na kolejne przyszłe dodatki.
Samo pudełko od rozszerzenia nie nadaje się w zasadzie do niczego - poza przechowywaniem kołnierza. Sama instrukcja, abstrahując od zabawnej zaweartości, wydaje mi się trochę gorszej jakości niż instrukcja z podstawki - łatwiej ją podrzeć. Na szczęście nie jest ona potrzebna do gry (wystarczy jej jednokrotne przeczytanie).
Polecam zarówno dodatek jak i podstawkę - świetna gra zarowno na imprezę jak i potencjalnie z dziećmi w rodzinnym gronie (jak już opatrzy się im fascynacja tekstami w stylu "Wejrzyj w zadek koczarodzieja..." i podobnymi z gatunku "kloacznych".
Jak dla mnie ideał :)
Bardzo fajna i stosunkowo prosta (jeśli chodzi o zasady) strategia dla całej rodziny! Raczej nie "umrze się przy niej ze śmiechu" jak reklamuje na pudełku producent - bo choć grafiki na kartach są zabawne, to sama rozgrywka to bardziej sympatyczna rywalizacja niż "zrywanie boków".
W grze jest sporo "negatywnej" interakcji pomiędzy graczami, ale dzięki różnorodności zasad każdej z ras i dodatkowych cech, oraz grafikom na kartach jest ona zdecydowanie motywująca do rywalizacji i budząca uśmiechy na twarzy. Porównując ją na przykład z Catanem - w SmallWorld nie zdarzyło mi się jeszcze, by gracze się na siebie wkurzali, czy "zgadywali" na siebie, a w przypadku Catana było to na porządku dziennym.
Grę uwielbiają moje dzieciaki, szczególnie mój 8-letni syn, dzięki łatwym do zrozumienia zasadom nawet dziecko może szybko wykombinować skuteczną taktykę. Jedyny (malutki) minus gry to pewna mozolność jej składania po rozgrywce - dużo żetonów do umieszczenia w przegródkach pudełka - które swoją drogą jest wykonane rewelacyjnie - nareszcie nie trzeba się babrać z dziesiątką woreczków strunowych i szukać konkretnych żetonów, które w tej grze są w ciągłym obiegu. Szczerze polecam!
Jak dla mnie ideał :)
Interesujące rozszerzenie do znakomitej gry. Pozwala tchnąć nowe życie w "7 Cudów Świata", jeśli gra zdążyła Wam się już trochę "przejeść" - głównie dzięki dużej ilosci wariantów rozgrywki, z których można dobierać rózne kombinacje.
Producent świetnie przygotował pudelko - rozmiar idealnie pozwala trzymać obok podstawki, a wygodna wypraska w środku na elementy gry ułatwia ich uporządkowanie - chociaż i tak warto żetony trzymać w woreczkach strunowych - i wybierać te, które chcemy danego dnia użyć. Warto rozważyć też zakup drewnianego insertu do "7 Cudów Świata", ktory pozwala te elementy jeszcze lepiej zorganizować - aczkolwiek jak pisałem w jego recenzji, nie ma sensu w sam insert inwestować jeśli mamy tylko podstawkę i Babel - bo istniejące pudełka się całkiem dobrze sprawdzają.
Kafelki wieży mogą nieźle namieszać w rozgrywce - musimy być świadomi tego, że w każdej chwili inny gracz może zagrać kafelek, który zupełnie zmieni zasady punktacji - dlatego warto nawet czasem na początku gry zostawić sobie kafelek, który nam się nie przyda, ale wolimy, żeby przypadkiem nie zagrał go inny z graczy i nie zburzył naszego misternego planu na zwycięstwo.
Szczerze polecam, jeśli ograła Wam się już podstawka! Wg mnie to najlepszy z dodatkow do "7 Cudów" (aczkolwiek nie grałem jeszcze w "Armadę").