Devean - recenzje
Jak dla mnie ideał :)
Doskonałe do wprowadzania nowych graczy: gotowe postacie z opisami bardzo pomagają w wejściu w rolę i eliminują największy minus Shadowruna – tworzenie runnera.
Karty, kości i skrócone zasady przydadzą się nawet weteranom.
Na minus mapa: mało czytelna, do tego wielokrotnie złożona, w wyniku czego nie da jej się dobrze rozprostować.
Dobry, solidny produkt
Dobry wybór do ochrony kart w planszówkach. Do gier, w których karty są bardziej eksploatowane zdecydowanie lepiej sięgnąć po wersję Premium.
Dobry, solidny produkt
Bardzo przyjemna gra z niskim progiem wejścia JEŚLI jedna osoba wie, co robi :).
Daje sporo pola manewru pod względem podejścia. Moim zdaniem nie warto grać czysto mechanicznie, tylko się wczuwać w rolę i snuć opowieść. Widzę tu bardzo duży potencjał do miękkiego wprowadzania ludzi do RPG-ów. Kilka partyjek „Zewu przygody” i można wyciągnąć starter jakiegoś erpega :). Co nie znaczy, że weterani nie będą się przy tym dobrze bawić!
Technicznie na plus bardzo fajne runy i wytłoczka w opakowaniu. Na minus jakość wykonania znaczników doświadczenia: tu aż się prosiłoby o porządne plastikowe kryształki, a przecież koszt zmieniłby się najwyżej o 1-2 zł na pudełku. Decyzja o wybraniu tej tandety jest dla mnie niezrozumiała.
Uwaga! Z racji średniej jakości kart, koniecznie trzeba dokupić koszulki. Potrzebne będą, tak jak ktoś już tu wspominał, CCG i Tarot.
Dobry, solidny produkt
Koszulki wyglądają porządnie. Do ochrony kart w planszówkach zdecydowanie się nadają, aczkolwiek nie wiem, jak by się sprawdziły w tradycyjnych karciankach przy intensywnym używaniu. Mogłyby się chyba dość szybko zużyć.
Jak dla mnie ideał :)
Obecnie coraz częściej pojawiają się pudełka dla początkujących mające przyciągnąć do gier fabularnych nowe osoby. Moim zdaniem to bardzo dobry pomysł, zwłaszcza w przypadku miłośników planszówek i dzieci.
Ten zestaw świetnie spełnia swoją funkcję. Dodatkowe elementy nieco upodabniają rozgrywkę do planszówki narracyjnej, podstawowe zasady są opisane w sposób przystępny, ale jednocześnie gra nie została niepotrzebnie spłycona.
Ogólnie dobry wybór, żeby kogoś łatwo wprowadzić do L5K i gier fabularnych w ogólności.
Jak dla mnie ideał :)
Bardzo fajna gra zarówno na okres przedświąteczny, jak i na same święta – takie trochę szybkie świąteczne Carcassonne ;). Można grać z ludźmi w różnym wieku, każdemu powinno się spodobać.
Od strony graficznej moim zdaniem wypada lepiej niż wydania angielskie. Staranniejsze i bardziej klimatyczne rysunki, miła dla oka kolorystyka.
Jeśli chodzi o rywalizację, to oczywiście można grać przeciwko innym, żeby samodzielnie wygrać, ale dużo przyjemniej się gra, jeśli gra się wspólnie i nawzajem sobie w duchu świątecznym pomaga :).
Jak dla mnie ideał :)
Doskonały dodatek rozszerzający świat. Przydatny nawet dla tych, którzy mają Śródziemie w małym palcu, na półce wielokrotnie czytane i przeglądane wszystkie książki Tolkiena, a dodatkowo Fonstad i Tylera. Świetnie opisane rzeczy najaważniejsze z punktu widzenia prowadzenia kampanii. O wiele lepiej niż w różnych wcześniejszych systemach w Śródziemiu.
Poziom wydania niezmiennie wysoki: gruby kredowy papier, pełny kolor, solidna twarda oprawa.
Jak dla mnie ideał :)
Podręcznik wydany przepięknie, co w tej linii produktów jest już w zasadzie standardem. Dobrze wypełnia klasyczny schemat podręcznika głównego dla MG i pomocniczego dla graczy. Bardzo przydatny, wiele ciekawego mięcha, pomocne dodatkowe wyjaśnienia i uzupełnienia. Zdecydowanie warto kupić.
+ Przepiękne wydanie
+ Dodatkowe informacje
- Chciałoby się jeszcze więcej! ;)
Jak dla mnie ideał :)
Kostki prześliczne, doskonałe jako prezent (co w przypadku produktów Q-Workshop jest dość oczywiste), ale też świetnie się sprawdzają w czasie gry (co w przypadku produktów Q-"Workshop już takie oczywiste nie jest ;) ).
Jak dla mnie ideał :)
Przepiękne wydanie, do tego dobry układ podręcznika. Mechanika odświeżona względem tego, co pamiętam z przełomu tysiącleci, raczej na plus. Zdecydowanie warto kupić.
Raczej słaby
Nasz najbardziej nietrafiony zakup planszówkowy.
Zasady są nieprzemyślane, gra jest nadmiernie skomplikowana, z dużą dozą losowości w początkowym rozkładzie kart, które mogą już w pierwszych turach wskazać zwycięzcę i przegranego. Rozgrywka kończy się, zanim się na dobre rozpocznie, i zostawia graczy z niedosytem, bo nie zrobiło się w zasadzie prawie nic z tego, co się chciało zrobić, nawet w planie minimum. Mimo to rundy potrafią być nudne (zdarzyło mi się nawet przysnąć podczas gry, a pora nie była późna).
Zasady kooperacji to ponury i nieśmieszny żart: to gra drużynowa, a nie prawdziwa kooperacja. W grze nie ma trybu współpracy dla dwóch graczy.
Widziałem porównywanie tej gry do Puerto Rico: otóż Puerto Rico bije Agricolę na głowę pod każdym względem jeszcze w przedbiegach. Tu nie ma czego porównywać, Agricola jest grą o kilka klas gorszą.
Trochę przyjemności mogą z niej czerpać tylko osoby lubiące bezwzględną rywalizację z podkładaniem sobie nawzajem ciągle świń.
Dwa oczka w ocenie za to, że jest ślicznie wydana. To tylko uratowało ją od zwrotu do sklepu: plansze i znaczniki można wykorzystać i stworzyć własne zasady, po wyrzuceniu do kosza większości oryginalnych.
Jak dla mnie ideał :)
W grę z żoną pierwszy raz zagraliśmy zupełnym przypadkiem w knajpie. Jest świetna. Dawno nie widziałem tak dobrze zrobionej gry logicznej. Gra się dobrze zarówno w dwie, jak i w trzy czy cztery osoby. Ba, nawet jedna osoba nie będzie się nudzić (są podane przykłady łamigłówek). Świetna, szybka gra wymagająca jednocześnie solidnego planowania i dużo kombinowania.
Dla osób zastanawiających się, czy te koszulki będą dobre do kart statków z Pirates Wizkidsów - owszem, będą dobre :)
Idealnie pasują rozmiarowo, i można w nich upchnąć nawet trzy karty - robię tak ze statkami na wymianę, żeby się nie zgubiły jakieś maszty ;)
Bestiariusz jest doskonały! Wspaniały pomysł z podziałem podręcznika na dwie części: pierwszą dla graczy, z samym mięchem gotowym do wykorzystania na sesji ("uczony" z klanu Eshin i wypowiedź anonimowego zombie rządżą :) ) i drugą, ze statystykami dla MG.
Można kupować w ciemno :)
Poza tym jest jeszcze jeden, absolutnie niezaprzeczalny atut: Kreczmar nie miał nic wspólnego z tłumaczeniem!
Gra jest świetna :) Co tu dużo mówić, doskonała zabawa, a bawić się można już we 2 osoby. I da się tak grać nawet bez modyfikacji zasad :)