TO89 - recenzje

Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Jak dla mnie ideał :)

Świetny dodatek. Grałem póki co tylko raz, ale sprawił że gracze często dokonywali zupełnie innych wyborów niż grając w podstawkę :)

Dzięki konfliktom morskim oraz najazdom, inwestowanie w czerwone karty staje się znacznie bardziej istotne niż do tej pory. A i można się wybrać z wpi*****em do nawet 4 miast w jednej turze dzięki najazdom. Zaś konflikty morskie, w których biorą udział wszyscy, sprawiają że ci co olewają kompletnie czerwone karty wystawiają się na utratę dodatkowych 6 punktów oraz brak możliwości zdobycia (a pozwolenie na to innym) nawet do kolejnych 15. Czyli dodatek praktycznie podwaja (a zależnie od doboru kart może dać jeszcze więcej) ilość punktów możliwych do zdobycia za pomocą działań bojowych, które - umówmy się - były tym słabsze im więcej grało osób, a powyżej 5 to już prawie bezwartościowe - Armada świetnie to naprawia :)

Żółte karty to również dziedzina którą teraz szkoda zaniedbać bo przynosi całkiem niezłe ilości monet. Dzięki temu oraz nakładaniu na nas podatków czy tam nasyłaniu piratów, można naprawdę odwrócić sytuację w grze. Zwłaszcza że gdy sprzedaje się kartę, można zamiast 3 monet zyskać darmowe przesunięcie floty handlowej, dzięki czemu w naszej partii gracz samym sprzedawaniem kart (nie budując nic) przez kilka tur zamienił siebie w bogacza a resztę w mocno zadłużonych bankrutów. Ostatecznie przegrał, ale i tak dobrze jak na bezmyślną taktykę "testową". Gdyby nie olał przez to surowców na początku, to mogłoby być grubo. Jeśli do tej pory olewał handel - teraz z pewnością przestanie :D czasem pojawia się też możliwość ograniczonego (1 lub 2x na turę) handlu z kimś innym niż sąsiedzi!

O niebieskich nie ma się co rozpisywać, bo zawsze było to po prostu zdobywanie surowych punktów, i tak pozostało - teraz jest po prostu 10 więcej do zdobycia. Można powiedzieć że jak cię stać, to pierwsze 10 niebieskich kart daje ci po +1 punkt każda. Na koniec tego toru jest jeszcze
bonus do siły morskiej który niby nie wydaje się jakiś super, ale u nas w grze 3osobowej sprawił w ostatniej turze gry, że gracz z najsłabszego "morsko" stał się najsilniejszy, dzięki czemu ostatecznie wygrał z przewagą 4 punktów mimo że zanosiło się na ostatnie miejsce.

Zielone dostały bardzo ciekawego boosta bo za pomocą nich, w ciągu całej gry każdy może odkryć 3 nieznane wyspy (kolejne 3 można dostać z talii). A co na nich jest? Bardzo różne rzeczy. Od pieniedzy i źródeł surowców, przez punkty i siłę bojową, do symboli naukowych oraz całkowicie nowych efektów (np. "wybierz jakiś kolor - na koniec gry dostajesz po 1 punkcie za każdą kartę w tym kolorze").

Warto wspomnieć też o planszach stoczni. Ich główną wadą jest to że najpierw trzeba wypstrykać te dziurki w nich. Na każdej jest chyba 40. A plansz jest 8 xD na uwagę zasługuje fakt, że nie ma dwóch takich samych stoczni. Każda z nich daje te same korzyści, ale różnią się między sobą rodzajem surowców wymaganych do budowy (np. na jednej kamień będzie potrzebny już na początku danego toru a drewno dopiero później, na innej odwrotnie) oraz kolorem powiązanym z cudem. Bo budując każdy etap cudu można dodatkowo sobie rozwinąć flotę danego koloru - a ów kolor zależy właśnie od tego którą planszę stoczni wylosowaliśmy. Tak więc daje nam to na samym początku trochę taki "szkielet", zalążki taktyki. Coś wokół czego możemy się odbudować tak by zyskać punkty jeszcze łatwiej, lub załatać słabe strony swojej taktyki.

Wykonanie również jest ładne, porównywalne do poprzednich dodatków. Przed zamówieniem uważałem że figurki statków to fanaberia podnosząca cenę niepotrzebnie - ale teraz widzę że ciężko byłoby jednak bez nich grac. Pudełko mnie zaskoczyło. Połóż Liderów i Miasta jedno na drugim (lub przetnij podstawkę na pół) - tyle zajmuje pudełko Armady. Szkoda jedynie że to jakoś w połowie pusta przestrzeń :/ ale mam nadzieję oznaka tego , że autorzy gry mają zamiar wydać kolejne dodatki lub mini-dodatki (tak jak były te np. jubileuszowe do Liderów i Miast), to

Właściwie jedyną wadą, jeżeli w ogóle można tak to nazwać, jest brak wsparcia dla poprzednich dodatków. Tzn. tak, są zasady wyjaśniające różne sytuacje które mogą wtedy nastąpić, ale chodzi mi o to że jest to dodatek dość... "odizolowany". Osobiście np. liczyłem na to że znajdą się tu jacyś liderzy o efektach związanych z flotami :)

Czas gry odrobinę się wydłuża, bo tak jak w przypadku gry z Miastami, każdy zaczyna nową Erę z jedną kartą więcej (grając z obydwoma dodatkami - aż dwie karty więcej). No i przygotowując grę trzeba jeszcze odrobinę więcej się pobawić z kartami (dokładnie tak samo jak to było z czarnymi kartami w Miastach). Ale nie jest to jakoś bardzo długo. Nie liczyłem czasu dokładnie, ale juz PO rozpakowaniu gry i wypstrykaniu tych plansz, pierwsza gra zajęła nam między 1h 40 min a 2h. W 3 osoby, sama podstawka + Armada. Licząc z przeczytaniem insteukcji oczywiście, oraz sprawdzaniem w niej co jakiś czas różnych rzeczy. Uznaję to za dość dobry wynik (porównując faktyczny czas gry z pudełkowym) jak na pierwsze podejście do gry oraz naukę jej zasad ;P


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Kwintesencja munchinowatosci, pomaga łączyć różne podstawki. Dodatkowe rasy - centaury i jaszczuroludzie, oraz takie perełki jak chimera (można mieć dowolną liczbę ras) czy super duper munchkin (to samo dla klas). Naprawdę polecam.


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Fajne nowe karty, w tym nowa klasa (łowca) oraz kilka rumaków (polecam grać z dodatkiem nr. 4, bo tu jest naprawdę raptem kilka). Niestety nie wiem skąd nazwa, dodatek nie ma nic wspólnego z klimatami łowców głów.


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Solidny produkt, dodatkowe 110 nowych kart w tym nowa rasa (gnomy) oraz klasa (bard). Chyba żadnej nowej mechaniki - wtasujesz i grasz


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

110 nowych kart, w tym nowa rasa (orkowie). Wszystko okraszone typowym munchkinowym humorem. Praktycznie nie wprowadza żadnych nowych mechanik, można po prostu wtasować do talii podstawowej (niemal ją podwajając) i od ręki grać. Głównym minusem jest niepraktyczne pudełko dodatku.


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

W porządku, bez rewelacji

Całkiem fajna prosta i ładnie wykonana gra - ale na pewno nie warta aż 150 zł.


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Jak dla mnie ideał :)

Bardzo fajna gra dla osób w każdym wieku. Chyba jedyna moja gra w którą lubią grać wszyscy - nie spotkałem jeszcze nikogo kto by jej nie polubił.


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Wyjaśni mi ktoś do czego służą te pionki kopaczy? W instrukcji ani słowa o tym nie ma, poza tym że "można sobie wziąć" - zamiast karty, której przeznaczeniem też jest chyba tylko to żeby nie zapomnieć którym kolorem krasnala sie jest


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Jak dla mnie ideał :)

Bardzo ciekawa książka dla fanów Faerunu. Ciekawie opisane złe organizacje, wraz ze wskazówkami dla MG jak odgrywać np. kapłanów Bane'a czy skrytobójców Nocnych Masek.


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Jak dla mnie ideał :)

Bardzo dobra książka, masa fajnych i ciekawych pomysłów, chyba moje ulubione spośród dzieł Trzewiczka. Polecam wszystkim, tak Graczom jak i MG.


Jak dla mnie ideał :)

Co tu dużo pisać - solidnie wykonana kostka o fajnej kolorystyce. Jak wszystkie kryształowe - czasami rzucają fajne "widmo" pod wpływem światła świecy.

Polecam nawet tym którzy k6 już mają :) Wg mnie warto.


Jak dla mnie ideał :)

Co tu dużo pisać - solidnie wykonana kostka o fajnej kolorystyce. Jak wszystkie kryształowe - czasami rzucają fajne "widmo" pod wpływem światła świecy.


Dobry, solidny produkt

Niby zwykłe k6 które można zdobyć bez trudu z jakiejkolwiek planszówki choćby i chińczyka. Ale jednak kupiłem, i zawiedziony nie jestem. Po pierwsze cyfry, nie oczka. Po drugie, sam nie wiem :P jakoś kształt i kolory mi odpowiadają bardziej niż białe sześcienno-okrągławe. Po trzecie, pasują do kompletu :)


Dobry, solidny produkt

Polecam, fajnie się prezentują kryształowe k4. Przestrzegam tylko przed kupowaniem bardzo jasnych i przezroczystych. Na mojej białej (czy tam bezkolorowej) która jest strasznie przezroczysta, ciężko nieraz zobaczyć co wypadło bez obrócenia kostki lub dokładniejszemu przyjrzeniu się, ze względu na to że cyfra która wypadła nakłada się na tą która "przebija się" ze spodu.


Jak dla mnie ideał :)

Nie tylko rozmiar nie przeszkadza, ale jest też ich największą zaletą (wg mnie). W garści mieści mi się spokojnie 30 takich maleństw.


Jak dla mnie ideał :)

Standardowa kostka k10. Dobrze wykonana, czytelna. Niby kupiłem ją tylko dlatego żeby pasowała do k100 (resztę k10 mam kryształowe), ale jestem z niej zadowolony :)


Jak dla mnie ideał :)

Mam białą, polecam, fajnie połyskuje w blasku świecy :)


Jak dla mnie ideał :)

Kostka dobrze wykonana, i co ważne wyraźna (co czasami jest wadą setek kupowanych "od ręki" w jakimś sklepie gdzie każdy sobie może wziąć i porzucać).


Jak dla mnie ideał :)

Co tu dużo pisać o kości. Bardzo dobre wykonanie, wszystkie kości które dostałem są identyczne pod tym względem (nie licząc kolorów rzecz jasna), jednym słowem 100% zadowolenia - mam co chciałem. Żadnych przykrych niespodzianek.


Jak dla mnie ideał :)

Ciekawa książka, nawet starzy wyjadacze znajdą tu dla siebie kilka ciekawostek na które nigdy wcześniej nie wpadli. Jak najbardziej polecam.