Dobry, solidny produkt
Gra, która frustruje i motywuje zarazem - tytułowy kalendarz bardzo wyraźnie pokazuje upływ czasu do końca rozgrywki. A tymczasem tak wiele jest do zrobienia, tyle surowców, świątyń, budynków, ...
Plusy:
+ brak losowości
+ ciekawie wyglądająca plansza (zębatki!)
+ różne drogi do wygranej (zwłaszcza w gronie znających grę)
Minusy:
- w wersji dla 2 osob może być nudnawo.
Po kilkudziesięciu partiach gra może się znudzić - wówczas polecam zakup dodatku!
Gra, do której można zachęcać na różne sposoby: "o francuskiej arystokracji", "o koligacjach rodzinnych" lub "o robieniu dzieci" - to tylko przykłady, a wszystkie wskazują na fenomenalny klimat gry.
Plusy:
+ ciekawe wykonanie (plansze, karty przyjaciół)
+ szybka rozgrywka (do 1,5 h w 4 osoby)
+ proste zasady, łatwość tłumaczenia
+ spora niepowtarzalność poszczególnych rozgrywek.
+ podoba się kobietom :)
Minusy:
- mało kart tytułów i filantropii
- słaba jakość farby na kartach przyjaciół
Jako chemik środowiska wręcz musiałem mieć tę grę! Wbrew pozorom to nie gra o globalnym ociepleniu, tylko o zbijaniu pieniędzy na tym zjawisku. W ciekawy sposób pokazuje niektóre absurdy geopolityki i łączenia z nią nauki. Świetnie też nadaje się do wywołania ekologicznych dyskusji przy stole.
Sama gra jest dość złożona i długa (ok. 2h). Losowość jest minimalna (układ elektrowni), za to duża interakcja między graczami (podbieranie sobie projektów). Dodatkowy plus za świetną jakość komponentów.
W porządku, bez rewelacji
O ile w wersję podstawową da się grać nawet przy 3 osobach, tak z dodatkiem gra robi się ciekawa od 5 graczy - inaczej mozna dostac konfigurację, w której każdemu się spieszy do złota. Proponowana opcja dla 2 graczy to kompletne nieporozumienie.
Warto też rozciągnąć pole gry o 2-3 karty - przy takiej ilości kart tuneli nie popsuje to rozgrywki.
Ogólnie: nie ma już tego szału, co w pierwszej wersji, ale zabawa jest ciekawa.
Jak dla mnie ideał :)
Gra, na którą czekałem od poprzedniej edycji, okazała się tak dobra, jak mi się wydawało. Klimatycznie zrobiona (szara plansza, plamy na kartach itp.) pokazuje odpychający bałagan minionej epoki. Niestety, niektórzy odmawiają grania, gdyż we wspomnieniach kolejkowych nie widzą nic śmiesznego (poniekąd słusznie - to nie była wesoła epoka).
Plusy gry:
+ Świetna jakość wykonania planszy, kart i pionków.
+ dobra skalowalność (3-5 graczy), acz w 2 osoby gra się równie miło
+ przyzwoita instrukcja z ciekawym komentarzem historycznym
+ ciekawy bonus na DVD
+ cena(!)
Minusy:
- mało kart zadań (po paru grach wszystkie łatwo zapamiętać i przewidzieć, kto na co poluje)
- słabo zorganizowane pudełko
Ciekawostka: na stronie IPN jest dostępna pełna wersja (pliki .pdf) po angielsku - można ściągnąć, wydrukować i grać lub promować rodzime produkcje historyczne wśród zagranicznych znajomych :)