Sapphire101

Miłośnik

Brzesko

Obserwowani

14 użytkowników

Zobacz wszystkich
Obserwujący

56 użytkowników

Zobacz wszystkich

Gra bardzo pozytywnie nas zaskoczyła, ale jest również kilka zgrzytów.
Instrukcja, chociaż krótka, jest miejscami zawiła i budzi wątpliwości, mimo tego - próg wejścia jest niski, więc grę można polecić nawet początkującym. Cechą charakterystyczną tego tytułu jest fakt, iż w pudełku zamiast standardowych kostek znajdziemy runy, którymi będziemy rzucać przez większość rozgrywki i tutaj polecam wyposażyć się w tackę do rzucania, bo jednak runy są nieco bardziej kłopotliwe niż kości. Jakość run rekompensuje jednak względną niewygodę ich używania, wydają się bardzo porządne i są przyjemne w dotyku. Jest to (obok ładnych grafik) najfajniejszy element tej gry. Pozostałe plastikowe elementy, jakie znajdziemy w pudełku, niestety - nie są już zachwycające. Znaczniki doświadczenia są tandetne, a miejscami nierówno odlane. Plastikowe znaczniki poziomu moralności również pozostawiają wiele do życzenia. W dalszej kolejności na uwagę zasługuje również oprawa graficzna - ta jest klimatyczna i dopracowana, szkoda jednak, że tutaj również gra poszła na kompromis. Planszetki graczy są cienkie i tekturowe, podobnie jak karty – zwłaszcza większe karty opowieści często trafią się nam już na starcie „wygięte” (tutaj akurat widać to nawet na zdjęciach prezentujących grę – część kart nie leży płasko na stole). Nie są to wady „krytyczne”, jednak jeśli ktoś liczy na wyjątkową jakość wykonania tego tytułu, będzie rozczarowany.
Mimo wszystko, „Zew Przygody” to fajna i przyjemna gra dla początkujących i średnio ogranych graczy. Nie ma tu wielkiego móżdżenia i mrowia elementów, a losowość, mimo, że są obecna w tym tytule, nie powoduje jakiejś niesamowitej frustracji. Gra się przyjemnie, na początku wybieramy sobie historię i motywację naszych postaci i staramy się podążać obraną przez nas ścieżką. Na końcu gry, prócz punktacji, mamy jeszcze możliwość przekazania stworzonej w czasie gry opowieści. Jest to element zasadniczo zbędny w rozgrywce i szkoda, że nie ma za niego dodatkowych punktów lub – jakiejkolwiek dodatkowej gratyfikacji np. gracz, który przekaże najciekawszą historię – w następnej grze zostaje pierwszym graczem. Zdaję sobie sprawę, że nie każdy przepada za storytellingiem, jednak w „Zewie Przygody” faktycznie bohaterowie starają się w jakiś sposób stworzyć spójną historię (czasem nawet kosztem punktów!), co stanowi przyjemną namiastkę RPG w tym tytule.
Plusy:
- szybka, niewymagająca rozgrywka (dla niektórych będzie to wada!)
- bardzo ładne i klimatyczne grafiki kart
- świetnej jakości runy, zastępujące kości
- element budowania opowieści
Minusy:
- mocno odczuwalny kompromis jakości elementów (np. świetnej jakości runy, kosztem tandetnych znaczników doświadczenia, ładne grafiki, ale cienkie, łatwo niszczące się karty)
- zbyt krótka rozgrywka
- po kilku partiach – powtarzalne karty (tutaj jest duże pole do popisu, jeśli chodzi o dodatki).

Z uwagi na wspomnianą wyżej niską jakość kart – grę polecam zakoszulkować - potrzebne koszulki to 2x Rebel Tarot 70x120 na duże karty oraz Rebel Classic Card Game 63,5x88 na karty bohaterów/antybohaterów. Karty w koszulkach bezproblemowo mieszczą się w wyprasce do gry.


"Mysterium Park" to "Mysterium", tylko tym razem w wydaniu upiornego parku rozrywki i z pewnymi zmianami w oznaczeniach/mechanice. Zdecydowanie dla fanów Dixit, Tajemniczego Domostwa, czy jego zagranicznej wersji, wspomnianego wyżej Mystrerium. Gra typowo na skojarzenia, więc jeżeli komuś sprawia trudność abstrakcyjne myślenie, to gra będzie dla niego zupełnym rozczarowaniem. Według mnie ta wersja jest znacznie trudniejsza niż np. Tajemnicze Domostwo. Wszystkie karty utrzymane są w klimacie parku rozrywki, stąd znalezienie jednoznacznych skojarzeń z kartami wskazówek bywa upiornie trudne. Osoba grająca duchem musi się naprawdę napocić, aby śledczy wskazali odpowiednie karty.
Wykonanie w porządku, kompaktowe pudełko, karty przyzwoitej jakości. Co do wypraski - mieści wszystkie elementy, o ile oczywiście nie koszulkujemy kart! Dla mnie ogromny minus, bo zawartości nawet w koszulkach standard nie sposób upchnąć do pudełka z oryginalną wypraską. Szkoda.


Gra kupiona trochę "bo ładnie wyglądała" (i WuCet chwalił), a trochę, bo to CGE.
W grze znajdziemy całe mnóstwo wyjątkowych elementów – kafelki odkryć, strażników, drewniane znaczniki badań, zasoby w formie kryształków, tabliczek i tak dalej. Długo by wymieniać. Na wstępie jesteśmy niemal (oczywiście pozytywnie) przytłoczeni ilością komponentów w tej grze.
Przygotowanie rozgrywki trwa dość długo, plansza jest duża, z dodatkową dostawką na zasoby - perfekcjonistów ostrzegam - dostawka jest minimalnie węższa niż plansza główna! W instrukcji rozkładanie gry zostało w miarę dokładnie opisane, również na planszy pojawiają się stosowne oznaczenia przygotowania rozgrywki. Całość jest czytelna, ale z uwagi na wielkość planszy – gracze muszą się trochę nagimnastykować nad stołem, aby w trakcie gry ogarniać wszystkie elementy. Na plus możliwość rozgrywki na dwóch „poziomach trudności” z uwagi na dwustronną planszę.
Ogólnie Zaginiona Wyspa Arnak bardzo nam przypadła do gustu. Wbrew pozorom – nie jest to gra skomplikowana. Instrukcja napisana jest przystępnie, chociaż jest dość długa. Przy okazji autorzy zamieścili w instrukcji trochę fabularnych opisów, które można pominąć, ale ogólnie pozytywnie wpływają one na odbiór gry. Rozgrywka podzielona jest na 5 tur. Z naszej perspektywy gra wydaje się wręcz odrobinę zbyt krótka, chociażby w porównaniu do tego, ile trwa jej rozkładanie. W początkowych 1-2 tur dysponujemy niewieloma zasobami i nasze pole manewru jest ograniczone, ale ostatnie tury bywają znacznie dłuższe i mocno angażujące. Zaginiona Wyspa Arnak to ciekawe połączenie mechaniki budowania talii i „umieszczania robotników”, występuje tutaj również dość znaczący element losowości (kafelki odkryć i strażników), ale całość jest wyważona i nie powoduje frustracji. Do tego – gra jest naprawdę prze-ładna. Ładne karty, o unikalnych grafikach, bardzo ładna plansza i świetne grafiki strażników i odkryć. Wszystko to pozwala nam czerpać całą masę frajdy z rozgrywki.
Jak już wspomniałam, Arnak nie jest skomplikowany, rzekłabym nawet – że jest to względnie prosta gra. Co prawda nie poleciłabym gry zupełnie początkującym, gdyż ilość symboli, kilkadziesiąt stron instrukcji, czy samo rozkładanie gry będzie dla „niedzielnego” gracza sporym wyzwaniem, a w konsekwencji może mocno zniechęcić. Jest to pozycja dla wstępnie ogranych graczy, którzy mieli już do czynienia z innymi grami typu worker placement, czy deck builderami.
Podsumowując, plusy Zaginionej Wyspy Arnak to:
- świetne wykonanie pod względem graficznym, dobra jakość plastikowych elementów
- czytelna i dobrze skonstruowana instrukcja
- ciekawe połączenie rożnych mechanik daje nam wiele możliwości podczas rozgrywki
- rozgrywka nie dłuży się i jest dynamiczna z uwagi na wykonywanie tylko jednej akcji głównej na turę
- gra posiada tryb solo, który stanowi miły dodatek.
- dwustronna plansza, pozwalająca nam wybrać pomiędzy łatwiejszym i trudniejszym trybem gry
- przyjemna warstwa fabularna

Minusy:
- pracochłonne rozkładanie gry
- brak wypraski, i nie mówię tu o dopasowanym insercie, ale o jakiejkolwiek, chociażby kartonowej (!) wyprasce. Rozkładnie i składanie gry bez insertu to po prostu droga przez mękę. Dobrze, że w zestawie były chociaż woreczki strunowe.
- karty są przeciętnej jakości, dosyć cienkie, warto je zakoszulkować (pasujące koszulki to Rebel CCG Longsleeve)
- rozgrywka wydaje się zbyt krótka 😊

Mimo wspomnianych minusów, Arnak jest na tyle przyjemną grą, że warto w niego zainwestować. Ogólnie bardzo, ale to bardzo polecam!


Czterej nowi władcy i dodatkowe karty - dla fanów "Terrors Of London" pozycja praktycznie obowiazkowa.
Pudełko dodatku wykonane jest z cienkiego kartonu, typowo z przeznaczeniem „do wyrzucenia”. Pudełko podstawki mieści jednak bezproblemowo dodatkowe karty, nawet zakoszulkowane w koszulki premium.
Jeżeli urzekła nas gra podstawowa, to zdecydowanie warto zainwestować w dodatki. Jeżeli zależy nam tylko na dodatkowych kartach – polecam w pierwszej kolejności zakup „Sług Czarnej Bramy”. Jeżeli natomiast chcemy rozszerzyć grę na dwóch dodatkowych graczy konieczny będzie zakup „Gadziego Grobowca”.


Nowi władcy, dodatkowe karty, dodatkowe mechaniki i co ważne - możliwość rozgrywki w cztery osoby. Warto zwrócić uwagę, że rozgrywka na czterech graczy to tak naprawdę wariant drużynowy w układzie dwóch na dwóch, co dla niektórych nie do końca będzie satysfakcjonujące. W zestawie znajdziemy również dodatkową instrukcję rozgrywki w tym wariancie i zestawy kart podstawowych/znaczników dla dodatkowych graczy.
Pudełko dodatku wykonane z cienkiego kartonu, typowo z przeznaczeniem „do wyrzucenia”. Pudełko podstawki mieści jednak bezproblemowo dodatkowe karty, nawet zakoszulkowane w koszulki premium.
Jeżeli urzekła nas gra Terrors of London, to zdecydowanie warto zainwestować w dodatki. Jeżeli zależy nam tylko na dodatkowych kartach – polecam w pierwszej kolejności zakup „Sług Czarnej Bramy”. Jeżeli natomiast chcemy rozszerzyć grę na dwóch dodatkowych graczy konieczny będzie zakup „Gadziego Grobowca”.


Ra

Liczba recenzji: 149

Konrad

Liczba recenzji: 97

Kaamos87

Liczba recenzji: 9

DPP

Liczba recenzji: 8

Andrzej

Liczba recenzji: 1

Enuya

Liczba recenzji: 11

Łukasz

Liczba recenzji: 8

DominikaSm

Liczba recenzji: 9

Michał

Liczba recenzji: 2

Lullaby96

Liczba recenzji: 12

Rico

Liczba recenzji: 106

LukePL

Liczba recenzji: 259

Pitdobruk

Liczba recenzji: 2

Svvital

Liczba recenzji: 26

Barti18

Liczba recenzji: 13

Marcin_mw

Liczba recenzji: 21

Lioheart

Liczba recenzji: 21

Odys39

Liczba recenzji: 18

Patya

Liczba recenzji: 12

Bartek

Liczba recenzji: 30

Spider_priv

Liczba recenzji: 83

Kotekbyk

Liczba recenzji: 10

Anomandaris

Liczba recenzji: 74

Karola

Liczba recenzji: 4

Mikowalew

Liczba recenzji: 5

Kejben

Liczba recenzji: 50

Lashana

Liczba recenzji: 42

Yine

Liczba recenzji: 440

Shiraco

Liczba recenzji: 21

Gustuś

Liczba recenzji: 9

WojciechZubr

Liczba recenzji: 0

Uwydra

Liczba recenzji: 32

Vesperum

Liczba recenzji: 0

VJ

Liczba recenzji: 84

Issy

Liczba recenzji: 11

cherry_cello

Liczba recenzji: 78

KubaB

Liczba recenzji: 4

Plattom

Liczba recenzji: 19

Ad_Tab

Liczba recenzji: 23

Pathosis3

Liczba recenzji: 5

Netto

Liczba recenzji: 0

Ezzy

Liczba recenzji: 15

Marek

Liczba recenzji: 22

Pitdobruk

Liczba recenzji: 2

Derdorok

Liczba recenzji: 32

RelMayer

Liczba recenzji: 0

Emilka96

Liczba recenzji: 19

Yurcia

Liczba recenzji: 98

LukePL

Liczba recenzji: 259

ProrokIzajasz

Liczba recenzji: 6

Zenek37

Liczba recenzji: 2

Cziksu

Liczba recenzji: 1

Svvital

Liczba recenzji: 26

Souldragon

Liczba recenzji: 55

smallfemme

Liczba recenzji: 5

Kushina

Liczba recenzji: 24

Adzikejszyn

Liczba recenzji: 0

Piotr

Liczba recenzji: 11

Elendil96

Liczba recenzji: 11

JoannaZ86

Liczba recenzji: 25

ykb

Liczba recenzji: 0

Chevilles

Liczba recenzji: 73

Chaberek90

Liczba recenzji: 101

Galaxy152

Liczba recenzji: 50

BIENIU84

Liczba recenzji: 31

DvD

Liczba recenzji: 9

Mszmm

Liczba recenzji: 9

Callisto152

Liczba recenzji: 5

Bzdziong

Liczba recenzji: 29

Marianna

Liczba recenzji: 37